Учасники : Андрій Клименко, Олександ Синицький, Ярослав Соболевський
Кілометраж : 1100км, набір висоти : 18 000м, скидання висоти 18 500м
Дати : 28вересня - 16 жовтня, активна частина : 29 вересня - 16 жовтня
Мій бюджет поїздки : 2100грн і 292євро (~11тис.грн)
- Віза : 35євро
Квиток Київ - Львів : 100грн
Переїзд Львів - Мойковац (Будва) : 80 євро
Автомобільний переїзд Кукес - Пешкопія : 50 євро (17євро з кожного)
Готелі, харчі, сувеніри : 150євро
Переліт Афіни-Київ : 1900грн
Плата за багаж та велосипед 20євро:
Газ : 100грн
Гаряче південне сонця, дівчата у бікіні, тепле море і прекрасні пляжі з середземноморською музикою, що доноситься з прибережних ресторанчиків - неповний список того, що ми чекали побачити в подорожі. Але, як показав похід, без флісової балаклави і бахіл робити на півдні нічого - нас чекали пронизливі вітри, заморозки і дощі, що йшли без зупинки по 15 годин. Ідея Чорногорії не нова - мені давно хотілося тут покататися, але через край незручний в"їзд сюди з велосипедом я постійно відкладав цю ідею. Прямих перельотів між Києвом і Чорногорією, звичайно ж, немає, стикувальні рейси забирають багато часу, а плата за перевезення велосипеда більше вартості самого квитка.
Міжнародні аеропорти Чорногорії знаходяться на узбережжі і в Подгориці, а значить для того, щоб побачити гори, треба після прильоту їхати на північ, щоб врешті решт спуститися на узбережжя. З вищезгаданих причин був вибраний варіант наземного попадання в точку старту. Спочатку я планував добиратися через Угорщину і Сербію електричками, але, дізнавшись, що на переході Чоп-Захонь з велосипедами в потяг не пускають і для заощадження часу вибір у результаті ліг на автобусний чартер, що прямував по маршруту Львів-Будва.
З точкою старту все більш-менш було ясно : старт або у Бєлграді з оглядом міста і нічним переїздом потягом в Чорногорію (Майковац), або безпосередньо в Майковаці недалеко від сербського кордону. А ось після спуску до морського узбережжя було декілька варіантів :
1. Хорватія, Боснія і Герцеговина і через Угорщину повернення додому.
2. Албанія, Македонія і повернення додому з Салонік.
І тут я замислився : "А що ми взагалі знаємо про Македонію і Албанію, крім того, що це батьківщина матері Терези"? Уперше в житті я не знав, що відповісти. Албанія взагалі була білою плямою на карті Європи. Із-за своєї довгої ізоляції від зовнішнього світу вона тільки починає відкриватися тим, від кого стільки років захищалася і зводила оборонні споруди, що сьогодні стали символами цієї країни. Албанія та Македонія відразу зацікавили мене, що в принципі і визначило напрям руху. У Албанії мені ніяк не вдавалося поєднати морський і гірський варіанти маршруту, але після того, як я побачив фотографії озера Коман, яке багато путівників називають "найкрасивішою подорожжю по озеру у світі" і долину Вальбону, усі сумніви відпали : я залишився вірним своєму захопленню горами і залишив море на інший раз.
Варіант вильоту в Київ з Салонік був непоганим, але потім я згадав про, мабуть, найцікавіше місце в Греції - Метеори, і проклав маршрут так, щоб неодмінно їх побачити. Про запас було ще декілька варіантів : довші і коротші, з меншим набором і більшим, з переїздом на транспорті і повністю велосипедних, що давало нам свободу вибору і коригувань. Отримання грецької мультивізи не склало великих складнощів, а дорога виявилася набагато простіша, ніж ми думали. Можливо, частково, це пояснюється тим, що в автобусі, окрім нас, їхали всього 4 пасажири. Можна було вибрати найкращі місця або лежати, займаючи увесь ряд. Міста змінюють села, гори приходять на зміну полям, наші паспорти поступово наповнюються штампами в'їзду-виїзду Румунії і Сербії. Кордон з Чорногорією перетнули 29 вересня близько 5 ранку, а в 6 вивантажуємося в невеликому містечку Майковац. Автобус вже через 3 години буде на узбережжі, наша ж дорога до моря лежить через гори, каньйони і національний парк Дурмітор.
29 вересня.
Холодно, все оповито туманом. Дочекалися, коли хоч трохи стане видно і почали відлік кілометрам нашого велопоходу. Видимість не більше 100 метрів, не видно ні гір, ні пейзажів - Чорногорії і не відчувається, немов ми їдемо десь по Закарпаттю. Їхати сиро і холодно, доводиться утеплятися і одягати бахіли. На одному з поворотів чекаю хлопців, озираюся і вражаюся панорамою гір, що відкрилася. Хмари швидко розсіялися, подарувавши нам просто невимовні види - настрій відразу став кращий!
[spoilerБ І Л Ь Ш Е Ф О Т О Г Р А Ф І Й] [/spoiler]
В пікнік-зоні обідаємо - тут в сезон багато рафтеров спускаються по Тарі, а зараз тільки одна машина з човном і туристами. Зняли штормові речі і бахіли і поїхали назустріч новим пам'яткам. Перша з них - міст Джурджевича, який на момент будови був найбільшим автомобільним арочним мостом в Європі. Він був побудований між 1937 і 1940 роками, але вже через 2 роки був підірваний. Югославські партизани в 1942 році за допомогою одного з інженерів будівництва моста - Лазаря Яуковича - підірвали центральну арку, причому зберегли інші прольоти. Вибух найдовшого прольоту знищив єдиний перехід каньйону річки Тара в цю місцевість, що привело до зупинки наступу італійських військ в цю частину Чорногорії. Італійці настільки розлютились, що спеціально шукали Лазаря Яуковича, і врешті-решт він був схоплений і розстріляний. Пам'ятник інженерові стоїть у в'їзду на міст. Ще один пам'ятник встановлений на честь Божидара Жугича, офіцера югославської армії. У 1941 югославська армія масово капітулювала, в основному через міжнаціональні проблеми - хорвати, словенці, македонці бачили в німцях не окупантів, а визволителів. Командир Жугича збирався теж капітулювати, Жугич застрелив його і наказав продовжити бій, в якому і був убитий.
[spoilerБ І Л Ь Ш Е Ф О Т О Г Р А Ф І Й] [/spoiler]
Від моста нас чекає підйом. Їхати швидко не виходить із-за придорожніх кущів дерну і голубики. У Жабляк в'їжджаємо вже ближче до вечора, купуємо на вечір продукти і їдемо на Чорне озеро. В'їзд 3 євро з людини - досить дорого як для Чорногорії, враховуючи, що на узбережжі в несезон можна зняти апартаменти за 20 євро. Біля озера сиро і холодно, навіть їсти довелось в наметі, укрившись спальником. Вночі стало зовсім кепсько : із-за вологості відчуття холоду посилилося - прокидався кілька разів. Ну, не міг же я подумати, що на півдні мені може знадобитися моя пухова куртка, яка виручала мене на Тянь-шані і в Гімалаях!
За день 75 км, набір висоти 2021м, скидання висоти 1393м
Трек:
30 вересня
Вранці намет весь у льоду, зчищаємо лід з тенту, на велокомп"ютері температура нижча нуля. Готуємо їжу, налитий чай остигає за декілька хвилин. Було помилкою встати до сходу сонця - жахливо холодно! Місто Жабляк - найбільш високорозташоване поселення на Балканах. Його навіть складно назвати містом - багато сіл в Україні набагато більше його по площі і населенню. Проте, для маленької Чорногорії це місто, причому дуже важливе : це центр гірського туризму усієї країни. Тут поширені лижний спорт, рафтинг, альпінізм, пішохідний туризм. Дійсно, на нашому сьогоднішньому відрізку багато маркованих маршрутів, видно підйомники, невеликі готелі і приватні будинки, які через пару місяців почнуть приймати відвідувачів. Дорога на перевал Сідло (1907м) непроста, мені було складно, і я тягнувся ззаду. Зате радують види і гори - вони тут просто грандіозні! На усьому підйомі від Жабляка до перевалу ми помітили тільки 2 джерела, одне з яких знаходиться на пристойній відстані від дороги, де у нас був обід.
Дорога дуже хорошої якості, машин зовсім мало. На самому перевалі, що став найвищою точкою нашого походу, дме дуже сильний холодний вітер, тому, не затримуючись, спускаємося. Це був найграндіозніший спуск мого життя : ідеальний асфальт, на якому сміливо тримаємо швидкість в 60 км/год, майже повна відсутність автомобілів, шикарні серпантини, тунелі, приголомшливі види і ...поступове підвищення температури.
[spoilerБ І Л Ь Ш Е Ф О Т О Г Р А Ф І Й]
[/spoiler]
Трохи засмутив прокол в, мабуть, найзнаменитішому тунелі в скелі, де сходяться три дороги. Відправляю хлопців вперед шукати місце для ночівлі, тому що вже через півгодини стемніє, а сам займаюся проколом. Хлопці по рації повідомляють, що є якийсь покажчик на кемпінг, туди і треба рухатися. Зустрілися ми вже біля Пивського водосховища, а ось кемпінгу не видно. Вирішуємо зупинитися поряд з сільськими будинками в крихітному громадському парку. Наші намети стояли просто поруч з парканом місцевих жителів. Але, пам'ятаючи про кемпінг, я вирішив піти і спробувати домовитися про душу - він, напевно, там є! Знайшов хазяїна, якось пояснив йому, що трьом мужикам потрібний душ. Він запросив 10 євро, на що я відповів, що це як мінімум непристойно - зійшлись на 5 євро за усіх. У хорошому настрої повертаюся назад, але побачивши відкриті двері у будинку, я не зміг стриматися. Заходжу у будинок, який розділений на дві сім'ї, проходжу у відкриті двері і опиняюся в квартирі на кухні. Окликаю хазяїв, які точно є (чую голос), але ніхто не виходить. Проходжу до кімнати, де бачу чоловіка, що розмовляє по телефону. Уявіть собі картину : сидите ви удома і дивитеся телевізор, і тут до вас до кімнати заходить бородате звірько, що не милося 4 дні. Чоловік відразу ж кладе трубку і запрошує до кімнати на " кафу". Я йому говорю, що "кафа" і какао з чаєм потім, а зараз є справа. Мені багато хто говорив, що чорногорська мова дуже схожа на українську і, дійсно, багато написів були нам зрозумілі, але я витратив більше 10 хвилин, щоб пояснити йому, що мені потрібний душ. Нарешті, він зрозумів, що я хочу "купа", і сказав, що немає жодних проблем і я можу приходити з друзями. Більше того, він запрошував нас зупинитися у нього на ніч, але я ввічливо відмовився. Гарячий душ був таким бажаним і прикрасив приголомшливий день.
[spoilerБ І Л Ь Ш Е Ф О Т О Г Р А Ф І Й] [/spoiler]
За день 57км, набір высоти 916 м, скидання висоти 1675 м
Трек