Похід був проведений в період з 18.06.2016 до 25.06.2016.
Країна/регіон проведення: Грузія, Сванетія
Ідея та мета велопоходу: побачити Сванські вежі, подолати перевал Загар, побачити найвище в горах село Ушгулі, вершини Кавказького хребта гори Ушбу і Шхара, Інгурську ГЕС, відвадити Печери Прометея та Заповідник Сатоплія.
запланований і реально пройдений маршрут: Джварі-Хаіші-Латалі–Местія – Ушгулі – Меле- Загери-Кутаисиа
Загальна відстань – 330 км. , 7 ходових днів; набор висоти загальний ~6300 м.
Бюджет поїздки: авиа квитки 2000-2700 грн., харчування, проживання, екскурсії і т. д. -140 USD (на кожного участника);
Ідея виникла в останню неділю літа 2015, під час дводенної покатушки уздовж р. Ворскла від Полтави до Опішні. Вперше тоді поїхав не один, а разом з Миколою. Другого дня, доки їхали, висловлювали ідеї:
- А куди ще можна з'їздити?
- Можемо в Грузію ... або навіть в Європу.
- ... В Європу цікавіше ... але можна і в Грузію.
Якось взимку занадто рано приїхав до клієнта, тому зайшов в магазин, де продавалися мапи. Довго оглядав полиці, а потім згадав і запитав туристичну мапу Грузії. Була тільки мапа автомобільних доріг.
Напевно з моменту розглядання мапи, вже вдома, мрія ставала метою. Почав в інтернеті знаходити звіти про велопрогулянки Грузією та малювати фломастером цікаві місця й маршрути на мапі. У підсумку, з декількох варіантів, вибрав багато разів випробуваний іншими маршрут, що на форумі velokyiv.ua мав назву «Класичне кільце по Сванетії» зі стартом та фінішем в Кутаїсі. Визначальним аргументом на користь Сванетії стало бажання побачити такі POI: Сванські вежі, подолати перевал Загар, побачити найвище в горах село Ушгулі, вершини Кавказького хребта гори Ушбу і Шхара, Інгурську ГЕС, від себе ще додав каньйон Марвілі, і ще заїхати, коли дозволить час, в Печери Прометея та Заповідник Сатоплія.
Склад учасників:
Формування команди відбулося само собою. Особисто дружу або був знайомий з усіма. Нас п'ятеро: я (Олег Котов), Микола Аверін, Іван Невеселий, Саша Колосюк, ще Ігор Борейко.
Досвіду велопоходів у всіх було небагато: у мене чотири дводенних велопоходи з ночівлею в садибах «зеленого туризму», один з них з Миколою; Ігор їздить на роботу на вело (планетарка), але походів, як і у Саші, не було. У Івана, правда, було чимало піших багатоденних походів в Крим і Карпати.
Наступним етапом підготовки стало придбання авіаквитків. У 20-х числах лютого МАУ оголосив акцію: квиток в одну сторону Харків-Кутаїсі - 999грн. Вау! Нам туди і треба. Не всі встигли купити за такою ціною, Іван через три дні вже купував за 1300грн., Але все одно це дуже хороша ціна в порівнянні з сьогоднішньою осінньо-зимовою «акційною» ціною 3500 грн. Всі лають, а я похвалю МАУ - чи не єдина авіакомпанія, яка безкоштовно везе спортінвентар. Велосипеди входять у вартість квитка. Єдина вимога: попередити МАУ, що в якості багажу буде велосипед. Вони надішлють на email ось таке підтвердження з обмеженням за масою і розмірами коробки:
На реєстрації в аеропорту на розміри коробки уваги не звертають (у мене коробка була довжиною 150см., хоча в правилах максимум 130 см.), А от вагу перевіряють і суворо. На сайті МАУ позначено обмеження щодо маси: 23 кг. (А не 18 як в підтвердженні). Коробка з ровером йде як одне багажне місце за квитком, інші речі з собою в рюкзак в салон. Рюкзак повинен вписуватися в дозволені розміри.
Навесні було довге листування в групі Messenger'а між усіма учасниками: хто що бере, скільки і якого одягу, що на перекус, який і де купити багажник і Велобаул, скільки грошей брати (ночівлі планувалися тільки в гестхаузі, харчування в кафе, крім перекусів ) і ще багато іншого. Я періодично «постив» посилання, знайдені у звітах стосовно того ж маршруту, підтримуючи загальний інтерес до нашої майбутньої поїздки. У квітні-травні для всіх постало питання щодо тренування м'язів. Гори не тільки вабили, але й лякали своїми підйомами. Я підбадьорював себе думкою: всі, чиї звіти я читаю, змогли. Чому ми не зможемо? Але тренування-розкочування потрібні. Сам проїхав 1 тис. км. за весну-літо до цього велопоходу. Правда, все рівниною, але все ж.
Розписав план: точка старту і фінішу, місце ночівлі, що дивимося і т.д. Не вистачало кілька деталей - пару місць ночівлі. Не було контактів гестхаузів в селі Хаіші ні в звітах, ні на booking.com, ні на інших сайтах. У Ушгулі контакти гестхаузів були, але вирішив, що ми один раз знайдемо за місцем. Поділився своїми планами за чаєм з організатором комерційних велопоходів Наталією Тулюлюк (velovuiki.com). Вона мені порадила рухатися в зворотному напрямку (якщо дивитися на карту - за годинниковою стрілкою), саме так вони ведуть групи. Її аргументи: піднімаєтесь хорошою бетонкою з невеликим кутом нахилу, а спускаєтеся в більшій мірі по кам'янистій грунтовці з крутішим схилом. Перші три дні, піднімаючись, бачите перед собою хребти гір з засніженими вершинами. Якщо перевал закритий або так заливають дощі, що їхати неможливо, можна по тій же хорошій дорозі повернутися (все одно якісь дива вже будуть побачені), а якщо рухатися проти годинникової можна «обламатися і повернутися», нічого не побачивши. Я згадав: за прочитаними звітами, дійсно, іноземці проходять цей маршрут саме за годинниковою. Ну ОК, викидаю з маршруту каньйон Марвілі, переробляю денний план в зворотному напрямку, переношу точку старту ближче до гір в Джварі (замість Зугдіді), щоб вкластися в 7 днів, з фінішем в Кутаїсі (у Миколи тільки тиждень часу, так і куплені квитки. У всіх інших зворотний виліт на 29.06, і ми плануємо ще 4 дні на морі). Про всяк випадок тримаю альтернативний план зі зворотним спуском до моря своїм ходом, якщо раптом дощі, перевал закриють.
кінцевий варіант нашого маршруту на мапі:
<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid ... BeY0qfZ5vY" width="640" height="480"></iframe>
або клік сюди -> https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... sp=sharing
або просто картинка маршруту
Маршрут готовий, але питання: а як доїхати до точки старту Джварі? Адже в первісному варіанті «проти годинникової» передбачалося, що зі Зугдіді Коля поїде маршруткою в Кутаїсі, а ми на море або через ущелину Мартвілі в сторону Кутаїсі. Наташа розповіла про Ксенію Парджіані, яка допомагала з ночівлею у всіх місцях, вона може допомогти і з трансфером. Я зустрічав її сторіночку - http://svaneti.livejournal.com/. У неї дуже цікава історія, вийшла заміж за свана, любить свою нову батьківщину і розвиває свій туристичний бізнес. Подружився в Facebook з Ксенією, вона і дала мені контакти водія буса Нукрія [тел. +995 599703433, +995 597668668, є Viber] . Заходячи наперед - він і відвіз нас на своєму Ford Transit з аеропорту Кутаїсі в Джварі за 190 ларі.
Останній день перед вильотом. У рюкзака завжди чемоданний настрій, у мене легке хвилювання. Напередодні в «Ашані» куплені українські прапорці, які несподівано отримали згодом подвійне застосування.
В аеропорту на реєстрації маса коробки виявилася 23.8кг. На домашніх вагах було рівно 23. Треба доплатити 50 €. Знаходжу у пасажира ніж (він здавав його на зберігання), розпаковую коробку, виймаю сумку, що вішається на кермо, знову замотую коробку скотчем. Сумку пристібаю до рюкзака (вийшло як єдине ціле). Роблю poker face, типу частину рюкзака. На реєстрації проходить. Ф-у-у-у-у-у-х. На контролі ручної поклажі: "А що у Вас за ліхтарик?" Знову?!. Якраз в пристебнутій сумці. Показую. Віддають, все ОК. Виявляється: не можна ліхтарики з шокером. Видихаю в зоні посадки. У хлопців та ж історія. Розпаковують так добре заклеєні скотчем коробки, переупаковують речі, щоб укластися в 23 кг, з третьої спроби це вдається. Частину речей Микола віддає дружині в аеропорту, хтось щось навіть викидає. Один і той же прокол. На домашніх вагах все було в нормі, а на вагах в аеропорту забагато.
Проходять контроль. Ігор відстав. Довго немає. Проходить без рюкзака і «схудлий» на 50 €. Виявилося, що він ще вдома весь велосипедний інструмент склав в рюкзак (він був призначений веломеханіком, як найдосвідченіший), на контролі ручної поклажі його завернули. Попросили здати «залізяки» в багаж. Але ж багажем вже був оформлений велосипед в чохлі, то за рюкзак довелося доплатити ті самі 50 €. Прикро.Не врахували цей момент, а Ігор сам розгубився, зіткнувшись з проблемою. Треба було залишити в аеропорту на зберігання або віддати тим, хто проводжав ...
День 1. Літак затримується на 1.5 години. прилетіли о 3:00. В результаті ніхто вночі не спав, але обличчя в усіх живі й усміхнені, а настрій піднесений.
.
Вантажимо коробки на дах старенького Ford Transit. По дорозі пробуємо подрімати сидячи. Доїжджаємо до Джварі близько 5:00. Село спить. Розпакування. Починає сіріти. Перехожий дідусь з цікавістю спостерігає за нами. Потім підказує, де набрати воду. Спасибі Миколі- він в коробку з велосипедом кинув п'ять порожніх пластикових пляшок, з якими ми і проїхали весь маршрут з запасом води. Віддаємо Нукрію коробки і відпускаємо його назад в Кутаїсі.
Після невеликої рівнинної ділянки селом почався перший серпантинний підйом. Переходимо на знижені передачі. Я намагаюся якісь позитивні розмови вести. Коля потім зізнався, що тоді подумав: «... так, всю дорогу буде ?! На фіга я сюди приперся! ». Ось за поворотом перша Сванська вежа.
Фотографуємо. Вже майже розвиднілося. Але якось сіро. Це навіть по фото видно. Підйом триває. Ось поворот на Інгурську ГЕС.
Розміри вражають. ГЕС працює для Грузії і для Абхазії, яка на протилежному березі. Уже вийшло сонце, настрій поліпшується. Від ГЕС по тій же дорозі, по якій тільки що «заповзали», зі свистом летимо вниз, акуратно пригальмовуючи через високу швидкість на спуску. Починаються гарні краєвиди. Сонце піднімається, стає вже зовсім тепло. Зелень на схилах гір виглядає вже зовсім по-іншому. Вдалині вже видно високі гори, покриті зеленими лісами.
Зупиняємося закип'ятити чай і на перший перекус.
Перший раз використовуємо «грубку Бонда» на трісках, а точніше грубку Миколи. Чай з печивом бадьорить, і вже зовсім оптимістичні розмови й перші враження.
Минуло лише 2 години шляху. Саша: «... Олег, спасибі, що ти нас сюди витягнув.»
Рухаємося хорошою дорогою уздовж річки Інгурі (на картах Google Патара Енгрі).
Інколи повз нас проїжджають мікроавтобуси, всі вітально сигналять. Ми у відповідь піднімаємо руку. Ті, хто нас обганяє, сигналом ніби попереджають, але водії і зустрічних машини вітають. Після чергового витка дороги відкривається красивий водоспад.
Біля нього стоять мікроавтобус і бортова вантажівка. Пасічники, які вивозили вулики в гори, запросили нас на сніданок зі смачним сиром, хлібом, ковбасою і чачею. Вийшла перша приємна зустріч. Ось таке просте спілкування з місцевими жителями - дуже приємна частина будь-якої подорожі
На дорозі видно сліди обвалів, постійно їздить трактор, який прибирає каміння з дороги.
Саша та Ігор їдуть трохи вперед, ми часто зупиняємося, фотографуємо. Біля нас зупиняється VW Golf , в ньому літній чоловік і його дружина. Виявилось, що це господар нашого першого гестхаузу Гурам. Він вже поговорив з Сашком і Ігорем, які чекають нас біля кафе. Гурам сказав, що чекатиме нас у своєму кафе в центрі Хаіші: «Мимо не проедите». Домовляємося про ціну 35 ларі з людини за нічліг, вечерю і сніданок. Гурам обіцяє дуже смачну вечерю з вином і чачею. На питання Івана: «А скільки буде вина?» Відповідь Гурама з посмішкою: «Чачі і вина буде багато».
Ми наздоганяємо Ігоря і Сашу біля кафе «Lake shore», воно там одне по дорозі. Жінки, які там працюють, погано говорять російською, вірніше розуміють, але не говорять. Замовляємо відповідно меню кубдарі, хачапурі. Поки чекаємо замовлення, ділимося першими враженнями, дивимося на бірюзову поверхню річки з тераси кафе. За перекус заплатили 24 ларі.
Знову рухаємося уздовж річки, незвичайний колір води вражає. На схилах гір помічаємо водоспади.
Уже накочує втома першого дня, всі питають у мене, скільки залишилося до ночівлі. Ось і покажчик «Хаіші».
Гурам (тел. +995 551 174 141) нас вже чекає на вході в кафе. Розсідаємося на терасі під вишнею і відразу беремо 2л. холодного пива.
Кафе відразу біля гірської річки, чуємо постійний шум водоспаду. Потім селимося в великі кімнати на другому поверсі в будинку Гурама, він нас чекає на вечерю о 19:00. Те, що ми спочатку прийняли за кафе, виявилося магазином. У ньому продавалося все: хліб, пиво, цукор, сіль, сірники, пральний порошок, мило, якийсь одяг і всілякі господарські товари. Такий собі «сільмаг». На круглих пластикових столах вже тарілки з гарячим харчо, величезна миска салату (помідори, огірки, кінза), сир сулугуні та дуже смачний хліб.
Гурам щедро розливає вино і чачу. Після першого дня ми щасливі! Після якоїсь за рахунком випитої чачі Коля вимовляє фразу: «Я зараз розумію, що перший раз в житті випиваю в магазині під шум водоспаду».
За день проїхали 46км.
набір висот загальний ~ 1350 м.