Зірки шатунів. Все, що ви не знали і боялися спитати.

(все про шатуни, каретки, педалі, касети, ланцюги, перемикачі, манетки)
Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1503
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Зірки шатунів. Все, що ви не знали і боялися спитати.

Повідомлення Technician » 23.1.17 11:08

Хто не пам'ятає божевільні атаки Марко Пантані? Тихий в реальному житті, італійський "Пірат" перетворювався на чудовисько на шосе. Він не мав рівних на гірських етапах і залишився непереможним королем гір в пам'яті фанатів велоспорту. Подивіться запис однієї з найвідоміших дуелей за всю історію перегонів, де Пантані дав бій Ленсу Армстронгу на Мон Ванту в 2000 році. Їх стилі відрізняються як день від ночі: Армстронг розкручує легку передачу, його каденс не падає нижче 90 обертів на хвилину. Серцевий ритм відбиває дріб — Ленс просто летить, гора ніби висмоктує його до неба, а Пантані, не перемикаючись на маленьку зірку, продовжує повільно тиснути ногами свою 53-зубу тарілку у крутий підйом і часто встає з сідла, аби допомогти собі не втратити інерцію, обрушуючи на шатуни всю свою вагу. Він рідко перемикався вниз на гірських етапах. На одне обертання педалей Пантані Ленс робив півтора.

phpBB [media]


В той час ще не було вимірювачів потужності. Приклад Ленса, який крутив педалі зі швидкістю 100 об/хв, змусив замислитись медиків, тренерів, механіків і інших функціонерів велоспорту над самою основою — чи є місце важкій передачі на велосипеді і в вашому стилі?

Відомим любителем крутити важку передачу був переможець Тур де Франс і Вуельти Ян Ульріх. Високий і важкий, Ульріх не показував у горах вражаючих результатів. Стало ясно, що велика тарілка спереду має піти геть. З того часу в професійному пелотоні майже не залишилось фанатів знущатись зі своїх ніг і колінних суглобів на користь збереження низького пульсу, окрім, мабуть, Наїро Кінтани. Розкручуючи педалі з високим каденсом, ви бережете коліна, але це вимагає серцеву м'язу прокачувати набагато більший об'єм крові і потребує великого об'єму легенів, щоб ефективно насичувати кров киснем.

Пантані виграв ту гонку. Вони фінішували разом, але Армстронг потім розписувався в тім, що зробив помилку, подарувавши "Піратові" цю перемогу. Подарував чи ні — Ленс казався куди як свіжішим перед фінішем, ніж втомлений італієць — королем гір назавжди залишився саме Пантані. Опустимо розмови про допінг — на голці тоді сиділи всі. Іронія в тому, що найкращий підкорювач гір в історії любив важкі передачі, а Армстронг, який програв бій на горі Ванту в 2000 році, в кінцевому рахунку виграв війну філософій. В технічному сенсі.

Сьогодні його прапор несе британський кенієць Кріс Фрум.

До 80х років XX сторіччя у гонщиків не було можливості вибирати між різними зірками системи. Ну, як не було? Стандартною вважалась система 52/42 і мало кому спадало на думку замінити її на щось інше. Більші зірки (до 60T) використовувались на тайм-тріальних велосипедах, які в ті часи не мали переднього перемикача — він просто не був потрібен. На гірських етапах використовувались зірки тріщітки з розрахунками 21/22/23/24/25 і навіть 26/27/28/29/30. Стандартний набір починався з 13-зубої зірки.

Зображення

Мала зірка Sugino під стандарт 144 BCD. Менше 40 T зірок під 144 мм не існувало.

Спереду було обмеження на кількість зубів на малій зірці: стандарт 144 BCD мм не давав можливості встановити щось менше 40T. В 70х роках з появою першого покоління компонентів Dura Ace (поняття групсету з'явиться трохи пізніше), Shimano зробили меншим діаметр кільця, на якому розташовувались болти — 130 BCD. Стало можливо встановлювати маленьку зірку системи 38T. Протягом 80х шосейні системи перестали бути сумісними одна з одною — Shimano залишилась при своїх 130 BCD, а Campagnolo розробили 135 BCD, якої дотримувались аж до появи групсету Super Record 11s з чотирма лапками в травні 2014 року. В дев'яностих роках стандартною вважалась система 53/39, яка давала доволі важку передачу на рівнині і дозволяла дертися вгору з вищим каденсом. "Стандартною" вона залишилась і сьогодні, але тепер це слово краще писати вже в лапках, адже на шосейному велосипеді можна зустріти систему з розрахунком 53/39 в дуже рідких випадках.

Зображення

Групсет Shimano Dura Ace 7700 з шатунами під стандарт 130 BCD. Цей стандарт протримався майже 30 років.

Справжнім двигуном даунсайзингу стали маунтінбайкери, які заїжджали в такі круті підйоми, які в шосейній практиці не зустрічаються. Долання пересіченої місцевості передбачає перешкоди у вигляді коріння дерев, великого каміння, тощо. Кантріли почали крутити з каденсом 100 обертів на хвилину і навіть більше — і майже гарантовано долали такі підйоми, які навіть в найсміливіших уявах здавались нездоланними. Шосери перейняли цю техніку. Вона потребувала певних змін в конструкції шатунів: діаметр кільця (BCD) став меншим — 110 мм.

До речі, зірки 110 BCD від Campagnolo не сумісні з шатунами стандарту 110 BCD інших виробників. Один болт з п'яти відстоїть на 112 мм. Зауважте це, якщо плануєте купляти зірки Campagnolo для системи FSA.

З меншим діаметром кільця бонок стало можливим встановлювати набори 50/36 та 50/34. І касети становились все ширшими: 9, 10, 11 швидкостей. Гірські касети (11/34) і довгі лапки заднього перемикача стали звичним явищем на шосейниках.

Зображення

Shimano Tiagra 4650 під стандарт 110 BCD. Діаметр кільця (bolt circle diameter) зменшився на 20 мм, дозволивши встановити внутрішню зірку з 34 зубами.

В середині нульових компакти набули такої популярності, що майже повністю витіснили "стандарти" з ринку. Хочете купити велосипед стокової комплектації зі стандартним набором? Шукайте.

Зображення

З серії 9000 групсет Dura Ace перейшов до нового стандарту, який був несумісним зі звичними п'ятилапками.

Даунсайзинг, втім, мав один суттєвий недолік — потужні генеральщики й особливо спринтери, які через свою вагу страждають на підйомах, на спусках надолужують згаяне і розкручують 50/11 до швидкості за 80 км/год. Каденс при 80,21 км/год дорівнює 140 об/хв. На цій швидкості вже немає великого сенсу крутити педалі через низку причин:

1. небезпека втрати контролю — на кожний штрих вниз велосипед відповідає помітною зміною траєкторії;
2. аеродинаміка стає вирішальним фактором — ноги рухаються вгору-вниз і чинять опір; краще компактно згрупуватися і гравітація з інерцією зроблять свою справу;
3. економія енергії — видати на-гора два кіловати потужності, бомблячи даунхіл — це круто, але маючи ще 70 км підйомів і спусків попереду, не дуже розумне діло.

Викрутилися таким чином: на ринку з'явилися напівкомпакти 52/36 під стандарт 110 BCD. Прийшли до такого простого рішення доволі пізно, що дивно. Тільки на велосипедах останніх двох-трьох років зустрічаються системи шатунів з таким розрахунком. Універсальність напівкомпакту унікальна: використовуючи касету з широким діапазоном, можна не перехрещувати передачі і завжди тримати гарний чейнлайн. Припустимо, що вам треба вкрутити вгору: ввімкніть передачу 36/34 і заїдете в будь-який підйом на високому каденсі. Коліна не страждатимуть і квадріцепси не стануть галасувати так набридливо, що вам захочеться згадати відомі слова Йенса Фойхта: — Shut up, legs!

Зображення

Campagnolo 52/36 під стандарт 110 BCD. Компакти від Campagnolo несумісні з іншими компактами стандарту 110 BCD, адже один болт відстоїть від протилежної сторони на 112 мм.

На рівнині можна тримати "крейсерську" швидкість, розкручуючи 36/17 — ланцюг в такому випадку не вигинається на неадекватні кути і це не призводить до прискореного зносу трансмісії. На каденсі 100 об/хв на передачі 36/17 ви будете їхати на швидкості ~27 км/год. Це нормальна швидкість пересування в міському потоці. Перекиньте ланцюг на 52T-зірку спереду і розкрутіть передачу 52/17 до тих же 100 об/хв. Швидкість при цьому зросте до 38,5 км/год. Чейнлайн в такому випадку теж адекватний.

Але індустрію не зупинити.

Поки напівкомпакти тільки набувають популярності, а компакти відходять у минуле, на горизонті з'явилась друга хвиля позашляховиків, які потребують технічних змін.

На сцену вийшли циклокросери.

Щороку траси для циклокросу стають складнішими. Розрахунку 50/34 для долання перешкод, здається, забагато і хоча величезна маса циклокросерів використовує модні зараз 1х системи з діапазоном трансмісії >500%, ті, хто ще не забув, як виглядає передній перемикач, бажають мати легші передачі.

Поки неповороткі гіганти індустрії колупають у носі, молоді компанії швидко відповідають на потреби ринку. Так, компанія Praxis випустила систему шатунів Zayante під стандарт 110 BCD з розрахунком 48/32. Велика зірка кріпиться на звичайну п'ятилапку бонками, але 32-зуба зірка занадто маленька, щоб покрити собою посадковий діаметр, тож кріпиться до шатуну через спеціальний пропрієтарний спайдер (Praxis Micro Compact Spider).

Компанія FSA пропонує інший підхід. На відміну від Praxis, система шатунів під назвою SL-K Modular Adventure повністю опирається на менший діаметр кільця — 90 BCD і може похизуватись ширшою пропозицією для ваших потреб. Ви можете вибирати між системами з розрахунком 48/32 або 46/30.

Зображення

Шатун із зірками SL-K Modular Adventure від Full Speed Ahead стане гарним вибором для циклокросу.

Велосипедисти останнім часом почали масово відмовлятися від використання барабану Shimano, який не дозволяє встановлювати зірку касети меншу, ніж 11T. SRAM з їхнім драйвером XD зробив справжню революцію. Встановіть зірки 10Т і 9T на касету і така трансмісія покриє будь-які потреби для швидкісного даунхілу. Тільки замініть покришки на шосейні сліки.

Швидкість на передачі 46/9 з каденсом 100 об/хв складе ~64 км/год. З каденсом 140 об/хв ви вже будете летіти приголомшливі 90 км/год (якщо вистачить потужності і ви не залишите назовні вміст свого шлунку)! Наступного дня, змінивши шосейні покришки на гравійні, ви зможете відправитись в ліс або в гори зі своїми МТБ-друзями і не будете пасти задніх, долаючи перешкоди разом з ними на солідних швидкостях. Загалом, субкомпакт в парі з драйвером SRAM XD і касетою з широким діапазоном (наприклад, 9/42) зробить з утилітарного циклокросера ультимативний велосипед для всього.

Я маю на увазі справді велосипед ДЛЯ ВСЬОГО.

Єдине, що погано — касети з широким діапазоном (близько 500%) змушують вас весь час використовувати одні й ті ж самі комбінації, що швидко зношує "улюблені" передачі. Чим ширший діапазон, тим ширші стрибки між передачами, що далеко не всім до вподоби. Тому повної смерті стандартних систем (52/42, 53/39) і суто шосейних касет (11/23, 11/25) годі очікувати. Цього не відбудеться. А ось гібридизація набере ще більших обертів.
tumbleweed-092.tumblr.com

Rost
* *
Повідомлень: 76
З нами з: 17.11.08 02:11
Стать: чол

Re: Зірки шатунів. Все, що ви не знали і боялися спитати.

Повідомлення Rost » 14.9.17 05:17

Дякую за статтю.

Аватар користувача
Kabhaal
* * * *
Повідомлень: 967
З нами з: 23.7.12 10:35
Стать: чол
Звідки: Київ, Солом'янка

Re: Зірки шатунів. Все, що ви не знали і боялися спитати.

Повідомлення Kabhaal » 14.9.17 10:18

...
Поки неповороткі гіганти індустрії колупають у носі, молоді компанії швидко відповідають на потреби ринку. Так, компанія Praxis випустила систему шатунів Zayante під стандарт 110 BCD з розрахунком 48/32. Велика зірка кріпиться на звичайну п'ятилапку бонками, але 32-зуба зірка занадто маленька, щоб покрити собою посадковий діаметр, тож кріпиться до шатуну через спеціальний пропрієтарний спайдер (Praxis Micro Compact Spider).

Компанія FSA пропонує інший підхід. На відміну від Praxis, система шатунів під назвою SL-K Modular Adventure повністю опирається на менший діаметр кільця — 90 BCD і може похизуватись ширшою пропозицією для ваших потреб. Ви можете вибирати між системами з розрахунком 48/32 або 46/30.
...
SL-K Modular Adventure 370 євро... йооооооо
Вибачаюсь, але що заважає взяти звичайні шатуни ХТ під 104/64, замовити під них зірки 48/32 чи 46/30 і всьо?
Ціна буде вдівчи меншою, вага трохи більшою... але для Adventure та вага не суттєва. Що ще паганого в такому підході?

Давно помітив що 50 на 11/12 кручу тільки з гори, на рівнині сил нема. Чому б не зменшити маловикористовувану верхню планку на користь розширення нижньої, бо наприклад Андріїївський чи довгій підйом на Трахтемирові я на 34/28 трохи не виїхав - а от на 30/28 мабуть так
Kyiv Bicycle Club
Слава нам, 3.14здець ворогам! ©

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1503
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Зірки шатунів. Все, що ви не знали і боялися спитати.

Повідомлення Technician » 14.9.17 10:26

О, а я скоро напишу про свій досвід катання на великій великій зірці шатунів — 55T з касетою 11/25.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1503
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Зірки шатунів. Все, що ви не знали і боялися спитати.

Повідомлення Technician » 14.9.17 11:01

Вибачаюсь, але що заважає взяти звичайні шатуни ХТ під 104/64, замовити під них зірки 48/32 чи 46/30 і всьо?

1. Треба колхозити перехідник з каретки МТБ (73 мм) на вужчу шосейну (68 мм) або укорочувати вісь шатуна (ахтунг!).
2. Змінюється чейнлайн. Якщо у тебе не сучасна рама під дискові гальма (задній спейсинг 142 мм), будуть проблеми.
3. У перемикача для МТБ довжина тяги відрізняється від довжини тяги шосейного перемикача. Шосейні манетки не годяться, а шосейний перемикач не працюватиме. Тільки з фрикційними нарамними манетками або з фрикційними бар-ендами.
tumbleweed-092.tumblr.com


Повернутись до “Трансмісія”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість