Звіт про велоподорож Піза - Рим, Італія: 18-24.05.2018
Світлини Тоскани в інтернеті та бажання проїхатися теплою країною (після дощових та холодних Нідерландів та Бельгії в 2017 визначили напрямок чергового велопоходу. Італія!
Що ми знали про Італію: красива країна, теплий клімат, чудові природа, архітектура, кулінарія та вино, темпераментна нація. На користь Італії, а саме Тоскани було багато аргументів.
Прочесавши інтернет, я почав збирати інформацію і наносити на мапу маркери на міста, які ми хочемо відвідати, та точки веломаршрутів, знайдених в звітах.
Більшість маркерів лежало між містами Піза-Флоренція-Сієна-Сан-Куїрико-д'Орча - Монтепульчано. Ми думали про кільцевий маршрут. Але потім на мапі opencyclemap.org я побачив помічену червоним велодорогу VFВ (або скоріше маршрут, як я потім здогадався, назва розшифровується як Via Francigena Bicicletta або Bicycle). Машрут починається між Пізой і Флоренцією, дублює піший шлях паломників Дорогу Франків Via Francigena і закінчується в Римі. Наше бажання побачити Рим визначило необхідність не кільцевого, а прямого веломаршруту, з фінішем саме в Римі. Але звідки зробити старт? Довго оцінювали і шукали можливий варіант авіаперельоту в Мілан, Болонью і в той же Рим, щоб потім доїхати потягом до місця старту. Зрештою, не знайшовши прийнятних авіаперельотів за ціною, вирішили їхати автомобілем (запланували дорогою ще заїхати в Будапешт та Венецію). Старт на велосипедах запланували з Пізи, куди ми дістанемось з Риму прямим потягом Regionale (ціна квитків та розклад на сайті Trenitalia.com).
Флоренція як місце старту була відхилена - немає прямого потягу Regionale, а в швидкісні потяги можна тільки з велосипедом в чохлі. Пізніше Флоренція взагалі випала з нашого плану, оскільки з нею не виходило побудувати логічну нитку маршруту на 7 днів.
Cклали остаточний маршрут з Пізи до Риму.
Примітка: Спасибі всім, хто залишає звіти в інтернеті. Готуючись, найбільше корисної інформації ми взяли зі звіту від soundman на livejournal (посилання https://soundman.livejournal.com/371998.html), та в інших:
http://kotovski.net/glava-pervaya-rim/
https://fotovelo.livejournal.com/1637.html
https://forum.awd.ru/viewtopic.php?t=242551&attempt=1
https://forum.awd.ru/viewtopic.php?f=56 ... &attempt=1
http://velotur.ru/content/toscana.html
http://sergeyvoronkin.blogspot.com/p/2013.html?m=1
https://forum.awd.ru/viewtopic.php?f=560&t=208097
Першого дня автівкою їдемо з Києва до Мукачева і залишаємося там ночувати. Другого дня - угорськими автобанами із зупинкою біля озера Балатон
та несподівано гарною Словенією до Местре - передмістя Венеції.
У нас заброньовано номер в готельчику, в старому житловому будинку.
Ранок з кавою і вівсянкою на балконі, і ми вирушаємо в м.Маранелло - батьківщина автомобілів Ferrari. Поруч з музеєм Ferrari з десяток магазинів із сувенірами і прокатних контор, в яких можна взяти Ferrari на 20 чи більше хвилин, щоб проїхатись з інструктором. Місто живе славою Ferrari. По дорозі навіть проїхав Merсedes Sprinter, що на платформі віз кузов Ferrari на фарбування на іншу виробничу площадку. У місті особлива атмосфера.
В цей же день ми дісталися кемпінгу в Римі. Вибрали Happy Village, який виявився за кільцевою дорогою. Кемпінг непоганий, зовсім без мешканців - ще не сезон. Увечері залишили машину в підземному гаражі хороших знайомих Миколи в самому центрі Риму. Швидко нас не відпустили і люб'язно пригостили смачнючою пастою з різними видами прошутто.
За розмовами про життя в Римі пролетів час. Зібравши велосипеди, ми встигли покататися біля нічного Ватикану і вздовж річки Тібр велодоріжкою виїхали в напрямку нашого кемпінгу.
Maps.me впевнено показував велодорогу і тривожних думок не було. Але під'їхавши до району кільцевої дороги близько першої години ночі, ми втикаємось в закриті на замок ворота і обгороджену територію. Почали кружляти через паркінг госпіталю, а всюди виїзд на кільцеву, куди нам на велосипедах неможна. Як нам переїхати кільцеву ?! GoogleMap не поназує веломаршрут, а автомаршрут з дуже довгим об'їздом або знову ж по автобану. Вибудовуємо пішохідний маршрут по Google і просуваючись проти напрямку руху вузьким тротуаром уздовж порожнього виїзду на автобан, знаходимо стежку кудись вниз між бетонними розв'язками автобану. Стрімко з'їжджаємо вниз, навіть не розуміючи, чи не впремося ми знову в який-небудь паркан. Далі ще той квест отримали! Один велоліхтар перестає працювати. Стежка стає ледь помітною і кущі з обох боків в людський зріст. Далі зовсім хащі, що ми йдемо і тягнемо велосипеди в руках. Під автобаном є прохід, але він закритий парканом. Починається тиха істерика і нервовий сміх. Лізти назад і підніматися стежкою вгору? З потужним ліхтарем знаходимо вже кимось раніше вирізаний прохід в воротах і ми вже на іншій стороні кільцевої дороги. Далі грунтовою дорогою Google прокладає нам пішохідний шлях уздовж все тієї ж кільцевої, яка проходить десь вище нас на бетонних опорах, повз якісь господарські будівлі, житловий особняк. Виявилося, в темряві, ой як не просто знаходити правильний шлях в незнайомому місці. Знову впираємося в невисокі ворота, за якими табличка «Злі собаки». Зупиняємось розгублені. Назустріч з воріт в'їжджає Пежо. У водія-італійця запитуємо дорогу до кемпінгу. Він дістає свій смартфон і в GoogleMap показує мені маршрут спочатку довгий автомобільний, а потім пішохідний до нашого кемпінгу: «Вам до нього по прямій всього 800 метрів!» Ми це розуміємо, але показуємо на табличку про собак та приватну територію. У відповідь він сміється і показує нам, що це попередження стосується території, з якої ми приїхали! Тобто ми вночі на велосипедах з ліхтарями проїхали чиюсь приватну територію, котра охороняється собаками !!! А тепер навпаки виїжджаємо з неї на вулицю передмістя.
За день проїхали на велосипедах всього якихось 16 км., Але із небувалим блуканням римським хащами.
День # 1 Сб.19.05 трек Pisa - Lavoria
Після вчорашніх блуканнь пізно лягли, вранці довго збираємося.
Речі та їжа на перекус покладені в баули і сумки, рухаємося в Рим на центральний залізничний вокзал Termini. Плануємо через maps.me довгий, але зовсім не вчорашній шлях, щоб проїхати під кільцевою в іншому місці. По дорозі піднімаємося на пагорб і проїжджаємо район з дорогими віллами, оливковими садами та кипарисами. Під враженням від спуску, забуваємо зробити фото цього району. В голові майнула думка, що на початку нашої ери тут могли жити багаті патриції Риму.
Після проїзду під кільцевою фотографуємося, далі їдемо грунтовою доріжкою, повз дачі простих «плебеїв», занедбані або просто старі будиночки, де вже ніщо не нагадує багатство та розкіш Риму. Стежка закінчилася виїздом на асфальтну автомобільну дорогу, де шлагбаум з написом «Parco di veIo», а нам здалося «Parco di veLo».
Саме на цій стежці і трапилася пригода, яка нас затримала - на моєму велосипеді зламався болт, що кріпить сідло до підсідельного тримача. Пригоди продовжуються!. Використовуємо десяток пластикових стяжок, щоб номінально закріпити сідло на місце.
На ногах, ледве торкаючись сідла, їду по асфальту в напрямку найближчого веломагазину. А навкруги знову розкіш гольф-клубів та заміських ресторанів. Вже ближче до центру на повороті помічаю покажчик <Toyota Lexus>, звичайно ж сервіс неавторизований і неофіційний. Господар зі своїм механіком, оцінивши проблему, неспішно знаходять у себе в великій мисці з гайками і болтами пару, закручують в лещатах і повертають мені сідло, скріплене з тримачем. Від оплати відмовилися. Робимо фото на пам'ять.
За 100 м. помічаю, що прикрутили сідло задом-наперед, зупиняюся і міркую: «Повернутися чи самому спробувати перекрутити?». Плоскогубцями розкручую тільки-що ключами затягнуту гайку, переставляю правильно сідло і закручую той же болт «під зірку» з гайкою. Щоб не було люфту через велику шляпку болта, знову стягую пластиковими стяжками. Так і проїхав всю Тоскану з сідлом, що трохи похитується.
Навігатор показує нам найкоротший шлях до вокзалу вчорашньою велодоріжкою уздовж Тібру і потім парками в самий центр.
Доїхавши до вокзалу, ми довго не можемо купити квитки на потяг в автоматі. Наша помилка: в назві міста ми вбиваємо PiZa, а треба PiSa. Наш розгублений погляд ловить хелпер, моторний італієць в «службовому» червоному жилеті (кольори Trenitalia).Він простою і зрозумілою англійською пояснює, як купити квитки для нас і на велосипеди. Все це він зробив спритно і послужливо, як презентацію, демонструючи рівень сервісу. Я навіть не відразу зрозумів, що він не співробітник вокзалу. Пропонуємо на чай 3 euro, а у відповідь жалібний вираз обличчя і фраза про необхідність годувати трьох дітей. Підвищуємо чайові до 5 euro. Всі задоволені. Потяг за годину. Встигаємо купити в супермаркеті і пообідати різотто з мідіями і помідорами та з моцареллою. Примітно, що їли на бульварі, і за деякий час біля нас присіла ще одна сім'я туристів, і ще одна сім'я чорношкірих. Ось так ми відкрили локацію на ланч.
Як завжди, в першому і останньому вагоні потяга місця для велосипедів.
Насолоджуючись з вікна видами моря, курортних міст і портів, за чотири години (о 18:00) ми вже були в Пізі. Відразу на вокзалі, поки чекав товаришів, я помітив, як хлопець арабського походження, не звертаючи ні на кого уваги, не поспішаючи плавно йшов уздовж ряду пристебнутих велосипедів, пару раз нахиляючись і пробуючи замки на новіших великах. Побачивши мій пильний погляд з-під шолома з козирком, в п'яти метрах від нього, він якось навіть різко повернувся до мене і кивнув підборіддям вгору, ніби «а тобі що треба?» Але через секунду голову втиснув у плечі і «мене вже тут немає ». Згадалося як в Утрехті (Нідерланди) після того, як араб на велі підрізав нашого товариша і обидва впали, винуватець підняв такий «галас» і тикав пальцем в подряпину, на свій велосипед, хоча був сам винним на 100 відсотків. Мабуть, це в крові: найкраща оборона - напад. Хто впевненіше поводиться і голосніше кричить, той не порушник / винуватець, а жертва. Можливо, така модель поведінки розрахована на чемних та ввічливих європейців.
У самій Пізі не дуже сподобалося. Поруч з вокзалом проходив якийсь політичний мітинг, центр був перекритий поліцейськими. Багато молоді під кайфом. Сказати що в центрі багато туристів, нічого не сказати. Дуже-дуже багато туристів. Можливо, що це субота. Біля вежі всі фотографуються в смішних позах. Спостерігати за таким окрема забава.
Для годиться зробивши фотографії, о 19:00 вирушаємо шукати житло. Передбачали пізній приїзд до Пізи та те, що в Colleoli доїхати на велосипедах вже не встигнемо, тому житло там не бронювали. І ніде не забронювали. Хотіли зробити це на місці. Шукаємо в Пізі, і упс! У Пізі вільним залишилося тільки дороге житло! Після прочісування booking.com вирішуємо розширити географію пошуку і знаходимо в рамках нашого бюджеті віллу типу Agriturismo в 30 км. на південь. Наважуємося і їдемо без бронювання. Виїжджаємо з міста і тримаємо хорошу швидкість узбіччям польової, але гарної якості асфальтової дороги. Темніє дуже швидко. Дорогою бачимо кілька покажчиків в сторону інших готелів. Відхиляємося на 6 км. вбік, але марно, там весілля. Інший будинок під здачу, знайдений на google, в тому ж селищі вже орендований компанією китайців. Холоднішає і зовсім темно. Повертаємось до плану доїхати до тієї вілли з booking'a, але ще треба довго крутити. І навіть якщо ми приїдемо в 0:00, питання: чи буде там хто-небудь? На вулицях нікого немає вже о 21:30. Я на своєму швидшому гібриді, намагаюся задати темп і рвуся вперед, Хлопці трохи позаду. Я, чекаючи їх, розглядаю карту в смартфоні, в надії знайти місце для ночівлі ближче. Значок - сплячий чоловічок в ліжку на карті і напис Albergo da Ivo в двох км., нам по дорозі. Альберго - це ж типу готель для паломників при монастирі, з двох'ярусним ліжками в загальній великій кімнаті (саме таке я бачив у фільмі «Шлях» - історія компанії паломників до Сантьяго) та з умовою заселитися до певного часу. Зі слабкою надією, проїжджаючи повз, повертаю голову і бачу яскраво сяючу вивіску: цілодобово працює бар. Короткі перемовини з барменшою. Вона показує, де можна поставити вели, пропонує тримісний номер. Готель рівня нашого районного центру або смт. Моторна італійка без англійської, оцінивши (за нашим виглядом і часом прибуття) ситуацію, відразу заявила прайс 75 € за тримісний номер,а потім знизила до 70. Пізніше на дверях номера з внутрішньої сторони ми помітили прайс італійською, де максимальна ціна була 60 €. Володимир Познер з Іваном Ургантом в циклі фільмів про Італію, процитували когось: «... не вір італійцям. Особливо флорентійцям, у них завжди подвійне дно ». Як пізніше з'ясувалося, це було найдорожче і найгірше житло за всю нашу поїздку. Але після думок про можливу ночівлю в копиці сіна або на зупинці громадського транспорту, ми були раді й такому житлу. Вечеря болонською ковбасою, душ і відпочинок. Більше втоми було не від пробігу, а від внутрішньої напруги через невизначеність з місцем ночівлі. Вечеряємо і відпочиваємо.
Пробіг: кемпінг Happy Village - Рим ... Піза - Lavoria 44км.
Порада з серії «Могли б побачити, але не побачили» для тих, хто шукатиме свій маршрут в тих краях: в місті Пантедера є музей мопедів Vespa - Piaggio Museum. Ми не були, але нам рекомендували (+ хороші відгук на tripadvisor), все таки Vespa частина історії та іміджу Італії.
День # 2 Вс. 20.05 Трек Lavoria - San Gimignano
Снідаємо «швидкою» вівсянкою з пакетів і бутербродами з чаєм. Сонячна погода. О 9:00 робимо фото біля нашого Альберго і стартуємо.
Доїхали до першого містечка Cenaia і не витримали сокуси: запаху з пекарні. Влаштовуємо другий сніданок в типовому кафе з величезним вибором випічки - ми п'ємо капучино з смачними круассанами (це стане звичкою).
Продовжуємо наш шлях по асфальтовій дорозі, зовсім без трафіку, сп'янілі від повітря і краси навколо.
Уздовж догороги на пагорбі кладовище велосипедистів.
Часто зустрічаються написи і покажчики на вілли- agriturismo, але судячи з інфо на booking.com вартість там (більш 100 € за кімнату), а це більше нашого бюджету. Можливо, це прайс - розрахований на німців та швейцарців, які подорожують Тосканою в кабріолетах.
Обід в придорожньому ресторані на пагорбі. Краса навколо!
У другій половині дня наш шлях насичений підйомами та спусками.
До 17:00 доїжджаємо до San Gimignano. Перед містом оглядовий майданчик, з якого дуже красивий вид на місто.
Робимо закупівлю продуктів на вечерю.
Перечікуючи дощ в підземному переході, зустріли компанію сербів на прокатних електробайках найнерах. Вони всі живуть і працюють в Швейцарії. Як вони пожартували в країні «трохи багатшій, ніж Сербія».
Знайомлячись, я завжди в розмові намагаюся знайти щось спільне, що є або може бути між нами (історія, захоплення, професія і т.д.). Цього разу така тема - наша спільна релігія.
Після дощу, не заїжджаючи в історичний центр у верхній частині міста, ми зі спуску злетіли до кемпінгу. По дорозі робимо 5-ти хвилинний відпочинок на лавці з видом на місто, поряд з виноградником.
Знову дощ, і ми вже в будиночку варили спагеті і пили вино.
Кемпінг Il Boschetto di Piemma в San Gimignano - один з кращих. За день пробіг 63 км. з набором висоти 1214 м., зниженням висоти 951 м.