-
мета та ідея велопоходу: проїхавши середньовічними містами Европи, отримати естетичне задоволення оглядаючи архітектурні пам'ятники та отримати сеанс кольоротерапії серед полів квітучих тюльпанів, подихати повітрям Північного моря. Підсилити враження від побаченого, скуштувавати бельгійські шоколад, пиво та картоплю фрі, нідерландський сир та оселедець.
-
склад учасників: Олег Котов (відповідав за навігацію), Микола Аверін (відповідав за кухню, аптечку) Іван Невеселий (відповідав за касу);
-
запланований маршрут на схемі
,
але дві частини маршруту були вимушені проїхати потягом. Пройдені GPS-треки в звіті за кожній день окремо;
-
дати проведення походу 21.04.2017 – 3.05.17, дати активної (велосипедної) фази походу 23.04.17 – 30.04.17;
-
довжина активної (велосипедної) фази походу 390 км., дистанції по ходовим дням: перший день - 65 км., другий - 42 км., третій - 36 км., четвертий - 23 км., п'ятий - 78 км., шостий - 36 км., сьомий - 68; восьмий день - 42 км.
-
бюджет загальний ̴ 400 € на кожного учасника. Найбільша стаття витрат з розрахунку на одного: 110 € два квитки на потяги, 100 € на дизель заправити авто і відповідно залишок - харчування та проживання. Сувеніри та особисті витрати, в бюджет не рахували, кожен сплачував окремо.
Після першого вдалого велопоходу
по Сванетії (Грузія), в 2017 році вирішили поїхати в абсолютно іншу, нову для нас країну. Наявність у двох учасників відкритих шенгенських віз (безвіз в листопаді 2016 ще здавався чимось нереальним), зумовила напрямок: найбільш велосипедна країна Європи - Нідерланди. Перш за все, Нідерланди це рай для велосипедистів. Оцініть мережу велодоріг на мапі
opencyclemap
А що ще ми знали про Нідерланди: тюльпани, Ван Гог, Рембрандт, вітряні млини, сир та оселедець, район червоних ліхтарів, канали, меліорація, дерев'яні черевики «кломпи», пиво Heineken. Якщо хочемо подивитися, як цвітуть поля тюльпанів, треба їхати в кінці квітня. Коли почали розглядати куплену мапу країн Бенілюксу, виникли питання: «А чи далеко до Брюгге? А що є подивитися в Генті? ... А, ну тут і до Брюсселя недалеко». На просторах інтернету знайшли трохи велозвітів і дуже багато звичайних звітів на форумі Вінського. На електрону мапу в
MyMaps від Google нанесли точки, які хочемо відвідати (а це були замки, палаци, поля тюльпанів та інше). Почав вимальовуватися наступний кільцевий маршрут: Амстердам -Харлем - Лейден - Гаага - Делфт - Роттердам - Мідделбург - Брюгге - Гент - Брюссель - Антверпен - Бреда - Утрехт - Амстердам. Прийняли рішення їхати автономно з наметами і зупинками в кемпінгах. Кемпінги заздалегідь не шукали. На смартфони встановили офлайн мапи OsmAnd і maps.me. Активували недорогий інтернет-роумінг на місяць по акції від Vodafone Ukraine і шукали кемпінги та магазини в Google maps та офлайн мапах.
Для походу докупили велобаул, сумку на кермо, один намет, спальні мішки ( «зимові» на +2°С, про що жодного разу не пошкодували), газовий пальник з балонами, казанок, сковорідка і всілякі дрібниці. Купили купу пакетиків з кашами, мівіну, чай, каву, цукор, батончики та ін. Витрати на це склали 450 грн. Смішно подумати, що вся ця гора «заготівок» обійшлася по 5 € на людину, при ціні чашки кави в Європі в 2,5 €. З домашніх заготовок ще були саморобні супові і борщові набори із засушених овочів. Дякую мамі з її сушаркою, ну і тим, хто виклав «інструкцію» в Youtube.
21квітня виїхали з Києва на машині, ночівля у Львові. Вранці докупили продукти, та встали в класична чергу на кордоні завдовжки в 3 години. По Польщі рухаємося швидко, ночівля в наметах біля заправки Shell за Краковом, до Вроцлава не доїхали зовсім небагато. Вранці досить холодно і вітряно. Перша кава на пальнику і далі на Берлін. Це була наша помилка. Так прокладали шлях Google і ViaMichelin, а треба було через Leipzig і Potsdam. Так швидше і дорога краще, ніж стара бетонка на Берлін. Німеччиною їхати одне задоволення, немає обмежень швидкості, на автобані 3-4 смуги біля великих міст. Нідерландами вже є обмеження в 130 км / год. На заправці під час перекусу з кавою, вирішуємо, що зупиняємося ночувати біля міста Апелдорн, а завтра вже залишаємо машину та починаємо велоподорож. На мапі в смартфоні знаходимо найближчий camping "Wapenberg". Це було наше перше знайомство з європейськими кемпінгами. Бачимо квіти в горщиках навколо трейлерів, виявляється, що багато хто орендує місце на все літо. Це як у нас «дача», але тільки без городу та саду. Зручність кемпінгів не буду описувати, все це є в інтернеті до мене, але теплий і чистий душ це те, що потрібно !!!
День 1. Альмера - Амстердам - Харлем.
трек 1-ого дня
Наступного дня, 23 квітня, погода не надихає. Хмари низько, хоча б не потрапити під дощ. Сусід по кемпінгу, на питання: «... а як тут з погодою, а то нас ці хмари бентежать?» посміхнувся і відповів, що взагалі не звертай увагу на погоду, коли щось плануєш в Нідерландах. Як ми зрозуміли пізніше, там всі живуть не звертаючи увагу на дощову погоду та відсутність сонця. Бо дощ, вітер чи ясне небо можуть бути не надовго, а погода непередбачувана. Доїжджаємо до Almere, саме там живе наша знайома. Ми залишимо машину на 10 днів на громадській стоянці у дворі багатоповерхового будинку, в якому вона живе з сім'єю. Розраховуємо що сусіди, перш ніж звонити в поліцію з приводу «кинутої» машини на українских номерах, зайдуть до них спитати, бо знають звідки вони.
Збираємо велосипеди, чіпляємо баули, фото на старті та в дорогу.
Перше враження від їзди велодоріжками - це кайф!
Швидко проїжджаємо місто в бік Амстердама. За містом зустрічний вітер та шосери .
З цікавістю розглядаємо все навколо. Проїжджаємо містечко Muiderberg, розглядаючи красиві котеджі.
У наступному містечку Muiden перший на нашому шляху замок - Замок Мюйдерслот (Muiderslot).
За містом, прямо на ділянках бачимо лінію дотів з вибитою датою 1937.
Можливо ці доти була уздовж моря, а зараз берегова лінія відступила.
За планом огляд Амстердама залишаємо на останній день, як «вишня на торт». Сьогодні неділя, в Амстердамі повно туристів, хочемо проїхати якнайскоріше. Коротка зупинка для фото.
Але швидко не виходить, на кожному світлофорі зупинка і старт. Режим старт-стоп дратує і стомлює.
Намагаємося швидше виїхати з центру і вже за містом зібратися з думками, обмінятися першими враженнями: про гігантську велопарковку біля вокзалу, про величезну кількість велосипедистів на вулицях і як все продумано і зручно. Під час зупинки, розуміємо, що сьогодні неділя, треба терміново докупити продуктів на вечерю, а на годиннику 18:00.
Безрезультатно намагаємося встигнути в один з магазинів мережі Albert Heijn, який вибрали для себе як місце для закупівлі продуктів, прочитавши звіти в інтернеті. У Харлем в'їжджаємо, коли вже все закрито, крім ресторанів. Намагаємося знайти хостел, теж виявляється закритий до початку туристичного сезону. Вирішуємо їхати в найближчий кемпінг «Bloemendaal», який вже за містом, в дюнах парку Зёйд-Кеннемерланд і близько до Північного моря. Адміністратор здивована нашій появі, тому що за її словами «ще не сезон». Під намети виділений майданчик на піску. Крім нас, там вже намет парочки, вони романтично за столом зі свічкою п'ють вино. Знайомимося, обмінюємося парою фраз і поспішаємо знайти тихе місце під намети, готуємо суп і рисову кашу.
За день проїхали 60 км.
День 2. Харлем - тюльпанові поля - Лейден.
трек 2-го дня
Вранці теплий душ і кава повертають нас до реального життя. З моря насуваються хмари і ми прискорюємо наші збори. Гаджети зарядили в туалеті. Доїжджаємо 2 км. до моря, а там потужний південно-західний вітер (9-15 м/с на sinoptik.ua).
На пляжі на батутах стрибають діти, одягнені в футболочки. Ми стоїмо на цьому пронизливому вітрі, одягнені у все тепле, бафами закриваючи обличчя від вітру, а тут так спокійно батьки дивляться, як дітки роздягнені на вітрі граються. В мене культурний шок!
Перехожі запитують про наші плани і хитають головою у відповідь на нашу ідею проїхати вздовж моря велодорогою LF1 (вона ж частина EvroVelo 12), бо сильний вітер майже зустрічний. Вирішуємо їхати не берегом, а «материковою» частиною. Повертаємося в Харлем.
Побудований в XIV як католицький Собор Святого Бавона в центрі Гарлема зараз належить протестантам.
У 1898 році католики в Гарлемі побудовали новий католицький собор того ж святого Бавона.
Обід біля музею водопроводу.
З'явилися перші тюльпанові поля - наша причина поїхати саме в квітні. На сірому тлі неба, яскраві квіти ще більш яскраві.
вітер дуже сильний і холодний
Рухаємося вздовж полів, в напрямку парку Keukenhof.
карта веломаршрутів, навколо цих самих полів, можливо, стане в нагоді тим, хто буде там кататися.
В парк Keukenhof не заходили, там дуже багато туристів. Під стоянку автомобілів і автобусів виділено ціле поле. Хто цікавиться парком, є сюжет в «Орел і решка перезавантаження» знятий за тиждень до нашої подорожі. Через маленькі селища уздовж полів наш шлях до міста Лайда.
Виїжджаємо через маленькі селища до Лайдену.
Там в холі медичного центру університету нас чекав «Ждун».
Дивовижно, що саме в цей час дочка фотографувалася з копією «Ждуна» в Межигір'ї.
Ночівля в кемпінгу Stochemhoeve.
Сторгувалися за 25 € за два намети і це була найнижча ціна за всю подорож. Молодий хлопець не говорив англійською і нашим посередником був один з «постійних» мешканців. Зарядити смартфон можна було тільки в туалеті. Але не будеш же там сидіти і охороняти. Залишили смартфони на зарядку в порожньому холі будинку-хостелі того ж кемпінгу на свій страх і ризик. Смартфон використовували як навігатори, тому доводилося постійно їх заряджати, а також тримати зарядженим power bank. На вечерю до нас в гості прийшли качечки.
Вночі, як зазвичай, періодично невеликий дощ.
За день проїхали 45 км.
День 3. Лейден - Гаага - Делфт.
трек 3-го дня
Вранці з'ясувалося, що ми залишили на ніч розкриту парасольку над столом, яку нам люб'язно дав сусід по кемпінгу, а вітер вночі повалив її на землю. Нам урок. Снідаємо і паралельно сушимо намети на вітрі. З-за хмар періодично з'являється сонце. Додаток maps.me малює нам прямий трек до Гааги. Виїжджаємо з добрим настроєм
місто переходить в маленьке містечко. А там люди живуть не гірше. Гарні будинки, доріжками на вранішній пробіжці місцеві жителі, хтось вигулює собак. Перехожих не багато. Ми досить швидко їдемо, тільки зрідка зупиняємося, щоб сфотографувати гарні храми і алеї платанів. На фото за зупинкою, машина яка пилососить тротуар!
То під сонцем, то під дощем доїжджаємо до Гааги. А далі наш шлях за списком POI: Палац Гейс-тен-Бос - сучасна резиденція нідерландських королів (закрита огорожею, купа охорони, дивитися немає на що),
Японський сад в парку (виявився закритий, працює тільки з 30 квітня, але те, що ми побачили, досить красиво).
по дорозі до Палацу Правосуддя (тому самому Гаазькому Суду) пригостилися кавою.
Палац Правосуддя
Бінненхоф (комплекс будівель в центрі Гааги, в якому розташовуються Генеральні штати і резиденція прем'єр-міністра) - найкрасивіше місце в Гаазі на нашу думку.
Усередині цього комплексу Лицарський Зал.
А палац Нордейнде не вартий особливої уваги. З пропозицій фаст фуду для туристів скористалися тестом бельгійських вафель (можна пропустити, тому що дорожче і не так смачно як в бельгійському місті Гент). Дощ підганяє нас з Гааги і ми досить швидко і легко доїжджаємо до сусіднього маленького Делфта.
Тут нас зустрічає падаюча вежа Собору.
Делфтска порцеляна.
У XVII столітті Ост-Індійської компанія привозила синьо-білу китайську порцеляну популярну в Європі. Делфтського майстри почали копіювати китайську порцеляну, перейнявши гамму колярів і додавши традиційні голландські пейзажі та квіткові композиції. А зараз китайці в свою чергу копіюють «Делфтску порцеляну». Ось такий історично-культурний обмін.
На головній площі жваво йде підготовка до Дня Короля, встановлена сцена, монтуються павільйони кафе і ми розуміємо: фестиваль і п'янка будуть «не дитячі».
Хтось із місцевих нам говорить, що вони прагнуть виїхати з міста на час свята. Намагаємося заселитися в хостел (Іван не дуже добре себе почуває, промерз, дається взнаки недавня хвороба), але місць немає. Знаходимо по навігатору єдиний, але найкращий за всю подорож, кемпінг «Recreatiecentrum Delftse Hout». По дорозі чекали, доки зведуть міст через канал і перекинулися парою фраз зі студентом на велосипеді. Після стандартних запитань він хоче показати нам хороший (все той же) кемпінг, але ми чемно відмовляємося, тому що ми їдемо з навігацією і вже зовсім близько. На рецепції кемпінгу, про всяк випадок, запитуємо: «А чи є у вас будиночки ...«Cabin »? І о диво! Є один вільний будиночок на трьох, та ще й з кухнею (одна на два будиночки).
Наші сусіди - пара, француз і нідерландка, схожі на хіпі, живуть у Франції і приїхали в гості до батьків дружини. Знайомимося, спілкуємося, приймаємо в якості частування гарячий овочевий суп, щоб підбадьорити Івана. День пройшов насичено, але є відчуття тривоги: у Івана температура. Він якось зовсім «розклеївся», приймає ліки з нашої аптечки.
Ми розуміємо, що початковий маршрут треба забути і якось скласти інший плна. Не виходить проїжджати по 100 км. в день.
За день проїхали всього 36 км.
День 4. Делфт - Роттердам - ... потягом в Брюгге.
трек 4-го дня
Вранці на велобаулах помітили льод, вода замерзла. Вночі була температура нижче нуля. Орендували будиночок, було подвійно правильним рішенням. Івану вже краще. На небі сонце. Оскільки намети не треба сушити, швидко збираємося і виїжджаємо на велодоріжку уздовж автобану в бік Роттердама.
В дорозі як за розкладом - злива, ми перечекали хвилин 30 на зупинці.
Роттердам зовсім інший, ніж ті міста, які ми бачили до цього. Під час Другої Світової місто було повністю знищене німецькими бомбардуваннями і після війни відбудоване наново. Подивилися на мости і сучасну архітектуру: відомий кубічний хостел і всі будівлі сучасних форм навколо площі.
Кому цікава архітектура Роттердама, подивіться випуск «Орла і решки». Ми оцінили її на контрасті з побаченою раніше класичною.
Вирішили наздогнати наш графік потягом. На вокзалі в автоматі взяли квитки до Брюгге (для себе і велосипедів) вийшло 53 € на людину. Google підказував розклад з пересадкою в Брюсселі. Для тих, хто не знає: квиток не на якийсь конкретний потяг, а до точки призначення. Google maps будував нам маршрут з розкладом потягів та пересадкую в Брюселі. Так і поїхали.
У вагоні квитки перевірив контролер і сказав, що ми проїхав свою зупинку для пересадки - Антверпен. Як проїхали? Так, нам треба було там пересісти на потяг до Брюгге. А хто ж знав ?! Google підказував розклад для швідких потягів (в які з велами навіть не пускають), а ми їхали на звичайному, який робив більше зупинок. Вийшли на кінцевій в Брюсселі. А зрозуміти за розкладом, на яку ж нам платформу і коли потяг, не можемо. У розкладі вказана кінцева станція, а ми ж їх назв не знаємо і відповідно зрозуміти не можемо. Брюгге (як кажуть самі бельгійці Брюж) серед міст немає. І тут йде той самий контролер, ми до нього з питанням. Він навіть пожартував: «Навіщо вам це, сідайте на вели і 80 км. по рівній дорозі». Подумавши пару хвилин перед табло розкладу потягів, він сказав з якої платформи і колії наш. Хочу попередити: якщо вам треба квиток з пересадкою, краще не купувати його в автоматі, а йти в Ticket Service. Там касир вислухає вашу хорошу (або не дуже) англійську, прийме оплату і вручить разом з квитком роздруківку на А4, в якій буде розклад Ваших пересадок з №№ потягів, час прибуття та відправлення із зазначенням № платформи. За такий сервіс з Вас візьмуть додатково 5 €. Саме з такою додатковою роздруківкою моя дружина з донькою без проблем трьома потягами доїхали з Бремена в Амстердам.
дивні дівчата на пероні Брюсселя в очікуванні потяга
На платформі для нас відкрили двері вагона з позначкою «велосипед» і провідник сказав, що так само відкриє в Брюгге. Іван і Коля в іншому вагоні. По дорозі з ними розмовляли місцеві і підтверджували, що в Брюгге дуже красиво і нам сподобається. Так воно і вийшло. У Брюгге ми викотили на перон разом з потоком пасажирів. Через ліфт і переходи потрапляємо на привокзальну площу, залиту сонцем. Погода - диво. Місто на 150 км. південніше ніж Роттердам. Покрутилися по центру. Площа Grote Markt, з башнею з відомого фільму,
побачили вхід в маленьку Базиліку Святої Крові Христової.
Тут вже чуємо багато російської мови, хоча лідери серед туристів однозначно китайці.
Притулили велосипеди в найбільше фотографованому місці в Брюгге - на набережній Роз - Розенхёдкаай (Rozenhoedkaai), звідси найвідоміший вид на канал Дійвер (Dijver). Але в наш приїзд він зовсім не той, бо немає зелені.
Фото цього місця з інтернету набагато яскравіше.
З цієї точки вид на будівлю, де відомий бар 2be / Dubbel bvba, в якому стіна пива. Така туристична локація.
Перехожий зреагував на наш прапорець, розпитав про наш маршрут і порадив обов'язково відвідати Гент, який набагато красивіше Брюгге, як він сказав: «... хоча, я народився і живу тут». Гент в нашому плані на завтра. Ми по навігації знайшли непоганий кемпінг Camping Memling. Поруч з нами в наметі вже зупинився німецький студент, який відправився з Кельна до своєї дівчини в ... Лондон !!! Звичайно, ми запросили його на вечерю і пригостили вишневим пивом Kreik, він довго дивувався і жартував з приводу дивного пива
У нього це перший похід і він вже сам бачить, як багато зайвих речей взяв. Ще він дуже скаржився, що минула ніч була дуже холодна, -2С.
За день проїхали 23 км. від Делфт до Роттердама + 5 км. по Брюгге.
Жити необов'язково. Подорожувати - необхідно. У. Берроуз