Життя на форумі ще жевріє? Розповім довгу історію про "страх їздити по
велодоріжкам". Вчора мені пощастило проїхатися
велодоріжкою вздовж Бажана до м. Харківська і назад. Туди без пригод, але з якимось непритаманним внутрішнім напруженням на відміну від руху автомобільною дорогою, адже на шляху велодоріжки безліч доріг, які прилягають до Бажана. Так, там дійсно все чудово розмічено і асфальт на доріжці навіть виділений іншим кольором, але відсутня гарантія що тебе пропустять авто, тому потрібно було постійно зменшувати швидкість майже до нуля та пересвідчуватися в тому, що перехрестя вільне або що тебе пропускають. Особисто мені дуже некомфортно рухатися велодоріжкою, оскільки не можу залізти в голову водія авто та переконатися в тому, що він збирається мене пропускати, при цьому якщо їхати поруч по автомобільній дорозі зі швидкістю 25-40 км/год в залежності від сили і напрямку вітру, то авто сприймають велосипед як повноцінний транспортний засіб та відповідно пропускають без всіляких вагань.
Так ось, на шляху назад нібито напророчив собі неприємність. Бачу перед собою чергову другорядну дорогу, котра прилягає до проспекту Бажана і котра перетинається з велодоріжкою, помічаю декілька авто на ній, зменшую свою швидкість, встановлюю зоровий контакт з водієм першої машини і перетинаю по велодоріжці цю дорогу, всі авто вимушені були гальмувати щоб мене пропустити, при цьому з якоїсь машини чую в спину незадоволене "бібікання" (не першої), в таких випадках на рефлексах показую "фак" і потихеньку рухаюсь далі, але бібікаючий водій не заспокоївся та почав переслідувати - продовжує їхати по Бажана паралельно з моїм рухом на велодоріжці, відкрив вікно збоку, лається з нього та показує факи, відповідаю ще одним факом і неспішно продовжую рух далі, на наступному з'їзді з Бажана він бере праворуч і в тому місці, де перетинається велодоріжка з його шляхом, починає лякати нібито зараз буде збивати: мотор загудів на високих обертах, він дещо прискорюється, я продовжую неспішний рух нібито його не помічаю з думкою "ну давай, збивай, дебіл", а в останню мить він дає по гальмам та зупиняється перед велодоріжкою безпосередньо коли я рухаюсь по доріжці перед його капотом, далі водій авто наче б то молоденький півник вискакує з машини та робить невеличку пробіжку за мною (в цей час рухався на вело демонстративно дуже повільно і він мабуть думав що зможе наздогнати). Зараз навіть не уявляю вдалося приборкати своє бажання зупинитися та набити пику півнику, але стримало те, що невідомо чи це просто хвора на всю голову істота, чи у неї додатково маються якісь "зв'язки", і якщо випадково зламати ніс чи щелепу, то реально можуть пришити кримінальне провадження-хуліганку. Вирішив закінчити шоу на цьому епізоді та не ускладнювати, хоча півник дійсно завзято наривався.
Тепер стосовно правового регулювання. При поверненні додому уважно почитав ПДР та судову практику, в даному випадку має застосовуватися п. 6.5:
"Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, велосипедисти зобов'язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі". Тобто ключовим моментом при визначенні чий пріоритет має наступна обставина: перетинання велодоріжки з автомобільною дорогою відбувається
на перехресті чи поза ним. Судова практика підтверджує, що
перетинання велодоріжки вздовж проспекта Бажана з другорядними дорогами відбувається в межах перехрестя, і відповідно водії автомобілів зобов'язані пропускати велосипеди, котрі рухаються по велосипедній доріжці. Зокрема, по
справі N 753/16128/19 Дарницький районний суд м. Києва у грудні 2019 р. встановив наступне:
ОСОБА_1, 08.07.2019 року о 18 год. 51 хв., рухаючись пр. М. Бажана - вул. Б. Гмирі у м. Києві, керуючи автомобілем "Кіа", д.н.з. НОМЕР_1, в порушення вимог п. 10.1 ПДР, перед початком руху не переконався, що це буде безпечним, внаслідок чого відбулось зіткнення з велосипедом "Оптіма", під керуванням ОСОБА_2, що призвело до пошкодження автомобіля, велосипеда та травмування велосипедиста.
Разом з тим як вбачається із пояснень іншого учасника пригоди - ОСОБА_2, він, керуючи велосипедом "Оптіма" та рухаючись велосипедною доріжкою, підїжджаючи до перехрестя вул. Б. Гмирі та пр. М. Бажана в м. Києві, зменшив швидкість та переконався у відсутності перешкоди для руху. Автомобіль "Кіа", д.н.з. НОМЕР_1 побачив за 30 м, даний автомобіль наближався до даного перехрестя дуже швидко, не намагаючись зупинитися, щоб уникнути зіткнення він вивернув кермо велосипела вліво, однак зіткнення уникнути не вдалося.
Вказані пояснення, надані ОСОБА_2, повністю узгоджуються з об'єктивними даними схеми ДТП, яка складена уповноваженою особою, а також поясненнями свідка ОСОБА_3
Крім того, відповідно до п. 6.5 ПДР якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, велосипедисти зобов'язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі. Разом з тим, у даній дорожній ситуації велосипедна доріжка знаходилась в межах перехрестя.
З огляду на викладене приходжу до висновку, що твердження ОСОБА_1 про відсутність його вини в ДТП спростовуються сукупністю вказаних доказів, а невизнання ним своєї вини є позицією захисту, обраною з метою уникнення відповідальності.
З огляду на викладене, приходжу до висновку про доведеність винності ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП.
В жовтні 2015-го року до аналогічних висновків дійшов інший суддя того ж суду при схожих обставинах на проспекті Бажана
по справі N 753/18781/15-п:
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення серії АП1 N 949640 від 21 вересня 2015 року складеного старшим інспектором адміністративної практики УПС МВС України в м. Києві Сергнєвим Е.В., ОСОБА_2, 27 липня 2015 року о 20 годині 08 хвилин по велосипедній доріжці по просп. Бажана, керуючи велосипедом "Colnago AC-R 105" не надав дорогу автомобілю, внаслідок чого здійснив зіткнення з автомобілем НОМЕР_1, водій ОСОБА_4, що призвело до пошкодження велосипеда, чим порушила п. п. 6.5 ПДР України, тобто вчинила адміністративне правопорушення, передбачене ст. 124 КУпАП.
У суді ОСОБА_2 свою вину у вчиненні адміністративного правопорушення не визнала та пояснила, що 21 вересня 2015 року вона їхала по велосипедній доріжці, а автомобіль "ВАЗ 2104", повертаючи зачепив її, внаслідок чого вона впала, правил дорожнього руху вона не порушувала.
З показів іншого учасника ДТП ОСОБА_4 вбачається, що він їхав по проспекту Бажана та, повертаючи, на пішохідному переході зачепив дівчину, яка їхала на велосипеді.
З показів свідків ДТП ОСОБА_5 та ОСОБА_6 вбачається, що 27 липня 2015 року приблизно о 19 годині 30 хвилин вони стали свідками наїзду автомобіля НОМЕР_1 на дівчину-велосипедиста, яка рухалась по велосипедній доріжці.
Вивчивши матеріали адміністративної справи в сукупності з поясненнями учасників дорожньо-транспортної пригоди, вважаю, що справу необхідно закрити.
Так, згідно п. 6.5 Правил дорожнього руху України якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, велосипедисти зобов'язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі.
Так, з досліджених судом матеріалів справи про адміністративне правопорушення, зокрема схеми ДТП вбачається, що наїзд на велосипедиста ОСОБА_2 мав місце на перехресті проспекту Бажана з вулицею Дніпровською Набережною.
Викладені обставини дають підстави суду вважати, що в діях ОСОБА_2 відсутній склад адміністративного правопорушення.
Провадження в справі про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за ст. 124 КУпАП закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення.
В даному випадку совкове корито ВАЗ 2104 збиває на велодоріжці дівчину на Colnago AC-R 105, а
мЄнт Сергєєв Е.В. в порушення ПДР складає протокол не на водія авто-порушника ПДР, а на дівчину-велосипедистку... просто бінго! Добре що в подальшому суд закрив провадження за відсутністю складу адміністративного правопорушення в діях велосипедистки. Цікаво чи зверталася вона з вимогою про відшкодування вартості велосипеда.
Отже,
формально в даному випадку при русі по велодоріжці вдовж проспекта Бажана велосипедисти мають пріоритет, і водії авто зобов'язані пропускати велосипедистів, але на практиці сам процес настільки ризикований, що як на мене, то в реальному житті безпечніше їхати безпосередньо по дорозі, хоча це порушує п.п. "б" п. 6.6 ПДР (велосипедисту забороняється рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині, коли поряд облаштовано велосипедну доріжку). На мою думку з точки зору безпеки руху та норм ПДР ця велодоріжка по суті для велосипедистів є більше "злом", ніж "добром".