Взимку на шосері

Все починалося з шосе. Про це ніхто не повинен забути.
Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 9.2.17 15:56

Хочу поділитись своїм досвідом виживання взимку на шосейному велосипеді. Все, що написано нижче, є суб'єктивною думкою автора, є небезпечним, може важко нашкодити вашому здоров'ю і створює загрозу для життя. Я сердечно не рекомендую користуватись цими порадами, якщо ви тільки недавно почали активно кататись. До весни залишилось недовго, почекайте, будь ласка.

Попередження.

Прошу подумати три рази перед тим, як продовжити читати цю статтю. Закрийте вкладку. Випийте кави, подивіться цікаве кіно.

І ввімкніть мозок!

Якщо ви не погоджуєтесь з одним, трьома чи одразу зо всіма пунктами цієї статті, це добре. Це говорить про те, що ви — розумна людина, яка спершу думає, зважує ризики і тільки потім діє. Якщо вам важко зрозуміти, що написане нижче відображає лише однобокий досвід якогось Васі Пупкіна, а не є істиною в останній інстанції, будь ласка, не дошкуляйте претензіями, лежачи в лікарні з численними переломами, мовляв, мені Technician на форумі порадив.

Ввімкніть свій мозок! Приміряйте ці поради на себе з великим скептицизмом. Чим більше скептики в цьому випадку — тим краще. Ви повинні повністю усвідомлювати, на який ризик наражаєте себе, виїжджаючи на шосейному велосипеді в зимовий період. Для цього є краща техніка: циклокрос, МТБ, тощо. Якщо у вас є хоч трохи сумніву чи треба воно вам, залиште велосипед вдома. Сходіть в тренажерку, орендуйте бігові лижі, ковзани, сноуборд — взимку є чим зайнятись. Крутіть педалі на станку та на роллерах.

Якщо ж ви все-таки твердо хочете катнути по голому льоду, тоді вмикайте мозок — втретє кажу!


Також прошу вибачення за якість деяких фото. Одні робив дзеркалкою, інші мильницею.

Поїхали.

Зображення

Зазвичай, задні фонарі автомобіля яскравіші більшості моделей велосипедних фонарів. Подивіться, як в сутінках погано помітно фонарі авто і уявіть, як вас побачить водій позаду вас. Безпека — на першому місці.

Вступ.

В скандинавських мовах є близько 30 визначень снігу. Наш спосіб життя накладає обмеження на розширення лексикону. Взимку ми впадаємо в анабіоз і вважаємо середовище за порогом домівки ворожим. На жаль, для опису консистенції, щільності і ступеня слизькості поверхні у нас немає спеціальних термінів. Доведеться використовувати важкі лексичні конструкції, щоб дати уявлення про стан поверхні, по якій доводиться їздити взимку. Ви будете здивовані кількістю сюрпризів, які природа підготує на вашому шляху.

Екіпірування.

Шолом.

Одягніть шолом. Пояснювати, сподіваюсь, не треба?

Я шолом не ношу, але це моя особиста справа і я нікому не раджу повторювати за мною. Навіть не починайте цю суперечку.

Покришки. Компаунд.

Якщо у вас вже є шосейний велосипед і немає грошей на повноцінний циклокросер, на жаль, шиповані покришки встановити не вдасться. Більшість шосерів мають кліренс для встановлення максимум 28 мм гуми. Деякі сучасні велосипеди обмежують монтаж покришки 25 міліметрами.

Що в цьому випадку робити? Шукати покришки з чіпким компаундом. В мене немає перевіреної таблиці популярних моделей, але впевнено можу порекомендувати Maxxis Re-Fuse. Мені не платять за рекламу цих покришок і навіть якщо б платили, будь вони не настільки гарні, я б чесно сказав, що є кращі. Поки що кращих я не знаю.

Цієї зими я впав сім разів. Одного разу через особисту помилку — спрямував колесо в колію при контрзміщенні, а всі інші — через відсутність зчеплення з поверхнею. Всі ці шість разів я був на гумі Continental Ultra Sport/Race. Це м'яка і комфортна гума, але підходить тільки для сухої погоди. На мокрій поверхні і тим паче на льоді з нею страшно. Справа не в тому, що Ultra Sport/Race це — сліки, а в тому, що гума зроблена з невідповідного умовам катання компаунду. Hutchnison Equinox 2, наприклад, теж слікова покришка. Але на слизькій дорозі вона поводить себе більш передбачувано. Тим не менш, перетинати трамвайні рейки на них, не роблячи баніхоп, небезпечно.

А як же Schwalbe/Michelin/Vittoria/Specialized/[вставте назву своєї улюбленої гуми]? Чесно, не знаю. Я не маю змоги кататись на всіх покришках, які існують в природі. В порівнянні з тим, на чому їздив, Maxxis Re-Fuse найкращі. На них я відчуваю себе в безпеці. Якщо існує щось краще, порадьте. Я за свої гроші куплю ці покришки і спробую чи це справді так.

Зображення

Навіть зі стертим протектором Re-Fuse продовжує добре тримати на слизькій поверхні.

Тиск в колесах.

На морозі щільність повітря збільшується, тому часто радять трохи не докачати покришки (наприклад, номінал мінус 5-8%), але з моєю вагою іншої опції, як качати до максимального тиску, немає. Справа в тому, що під товстим шаром снігової каші не бачиш ями. Потрапляння в яму загрожує зміїним укусом, а ремонт на узбіччі в 15-градусний мороз загрожує запаленням легень. Намагайтесь не допускати проколів взимку. Краще доїхати додому з меншим комфортом, ніж замерзлими пальцями знімати з обода покришку, яка з нього чорта зо два знімається.

Товщина покришки.

Розповсюджений міф, що взимку краще обирати широкі покришки. Новачки так і зроблять: пересядуть з 23 мм на 28 мм, а може й на 32 мм, якщо вистачить кліренсу. Це помилка.

Подивіться на чому їздять гонщики ралі WRC на зимових етапах. Чим ширше площа плями контакту, тим менше питомий тиск на поверхню. Менший питомий тиск підходить для долання болот і глибокого снігу. Ось, чому для катання по пухкій поверхні потрібен фетбайк. Але на шосе все навпаки. Щоб зробити керування велосипедом стабільним і передбачуваним, потрібні вужчі покришки.

Гальма.

Якщо ви ще не перейшли на шосер з дисковими гальмами, замініть дорогі гальмівні колодки (Shimano/Campagnolo/KoolStop) на найдешевші, які ви тільки зможете знайти. Колодок взимку знадобиться багато. Одного комплекту вистачає на три тижні. За три тижні колодки протираються до металічної підкладки, тож немає сенсу викидати по 25 баксів за пару. Залиште оригінальні колодки на весняний період.

Тут є два варіанти. Або доведеться всю зиму терпіти погану модуляцію, або після кожної поїздки підлаштовувати натяжіння тросу, підкручуючи гвинт на каліпері. Припустимо, що вам подобається гостра реакція на натискання ручки і ви відповідним образом налаштовуєте свої гальма. Виїхавши вранці з новими колодками, ввечері такого сильного гальмівного зусилля ви вже не відчуєте. Підінімаючись з поверхні дороги, пісок осідає на ободі і швидко стирає колодку.

На дорогих гальмах (класу Ultegra і вище) є можливість налаштувати кут атаки колодки по відношенню до гальмівної доріжки ободу. Називається ця опція toe-in. Це трохи допоможе збільшити гальмівне зусилля, але колодки стиратимуться нерівномірно.
Ось так виглядає toe in.показати
Зображення

Toe in. Картинка від Park Tool.
Якщо ходу гвинта на каліпері не вистачає для повноцінного налаштування гальмівного зусилля, є два виходи. Перший — затиснути трос в каліпері вище, потягнувши його на себе. Цю операцію ви будете проводити двічі при кожній заміні колодок. Другий — вставити різьбовий циліндр в розрив сорочки тросу. Вони ефективно натягують гальмівний трос. Коштують недорого.

Зображення

Одяг.

Про одяг в цій статті буду розповідати по контексту, щоб були зрозумілі причинно-наслідкові зв'язки.

Крила/болотники.

На гоночний шосер неможливо встановити крила. Дупу й спину можна захистити консольним крилом, яке чіпляється за підсідельний штир. Якщо штир аеродинамічної форми, то за трубу краплєподібного розрізу не зачепиться жоден хомут без колхозної операції. Таке питання вирішується так званими "рятівниками дупи" ("ass savers") — пластиковими підкладками, що чіпляються за рейки сідла. Якщо вас не лякає негламурний зовнішній вигляд, можна наколхозити хомут своїми руками.

В турінговому шосері проблем немає: задні пір'я довгі, є достатній проміжок між переднім колесом і нижньою трубою, щоб помістились повнорозмірні пластикові чи алюмінієві крила. Часто турінги з ними пропонуються вже в стоковій комплектації.

Педалі.

Ніяких контактних педалей взимку! Баста.

Хоч стріляйте. Якщо у вас серйозні проблеми з технікою педалювання на топталках, саме час їх виправити. З цим, до речі, ви вже запізнились.

Краще одягнути повсякденне взуття з теплими устілками, ніж відморожувати ноги контактними пластинами. Це по-перше.

По-друге, якщо ви втрачаєте контроль, вам доведеться дуже швидко покинути власний офіс. Гальмівний шлях на слизький поверхні довший до п'яти разів. І це веде нас до наступного правила, яке треба закарбувати в пам'яті, як молитву "Отче наш".

Ігноруйте велосипед і рятуйтесь самі.

Автомобіль, що не обладнаний системою ABS, буде мати довгий гальмівний шлях. Гарна реакція водія може не врятувати на слизькій поверхні. Навіть не сподівайтесь на це. Контактне взуття буде заважати прибратись з дороги, а робити вам треба це миттєво.

Також, топталки допоможуть виправити поганий штрих ноги вниз — дурну звичку від педалювання "по колу". Навесні скажете своє "дякую".

Зображення

Оцінка погодних умов.

Ті, хто взимку на велосипеді ніколи не їздив, дуже дивуються появі велосипедиста в полі зору при температурі -19°С. Однак, найогидніша погода — це коли температура коливається близько нульової позначки, коли тане сніг і замерзають калюжі. Саме в таких умовах доведеться взяти волю в кулак. Через вологе повітря складно дихати і організм гостро відчуває нестачу тепла. Бажано правильно оцінити свої можливості.

При катанні взимку на шосері у вас є маленька перевага над тими, хто катає лісами на МТБ: вам не холодно. Поверхня не диктує максимально можливої швидкості. Ви можете їхати так швидко, як вам дозволяє інстинкт самозбереження. Тобто, якщо снігова каша на дорозі не настільки глибока, що велосипед встає колом, ви вільні контролювати темп їзди відповідно до того, наскільки вам холодно. Якщо відчуваєте, що починаєте замерзати, можна просто піддати газку і швидко зігрітись.

Коли ж ви заїжджаєте в малонаселені нетрі з майже відсутнім автомобільним трафіком, не розкатаний по дорозі автомобільними покришками глибокий шар снігу працює як пастка. Шосер занурюється в сніг колесами, ви втрачаєте темп і починаєте замерзати.

Взимку є фактор мінімально комфортної швидкості. Якщо ви повільно їдете, то відчуваєте холод. Раджу, якщо вам вже довелось опинитись в такому місці, де проходимість шосейного велосипеду залишає бажати кращого, час від часу злазити з велосипеду, пройти пішки, щоб зігріти замерзлі стопи, пострибати і зробити енергійні махи руками.

Майже в будь-яку погоду, окрім зовсім вже серйозних морозів (-15°С і нижче), ви будете кататись з мокрими ногами. Бахіли не допомагають. Заправлені в шкарпетки поліетиленові пакети працюють ще гірше. Вони не пропускають пар назовні, тому ноги пітніють і в результаті швидко втрачають тепло. Вода й снігова каша будуть підійматись переднім колесом і заливати взуття. Товсті теплі лижні шкарпетки з синтетичних матеріалів тут — обов'язкова умова. Певний час зірки системи будуть захищати праву ногу від потрапляння води, а ось ліва нога стане мокрою майже відразу. Якщо ви обрали топталки і повсякденне взуття, це рідко буде створювати проблеми, адже до холодної ванни швидко звикаєш та шкарпетки з синтетики добре гріють, навіть коли мокрі.

Якщо у вас немає теплих велоштанів з флісу, першим попросить пощади внутрішня поверхня стегон, але цей сигнал тривоги можна ігнорувати. Гірше, коли на погоду реагують коліна, тому раджу купити утеплювачі, або, якщо вони не допомагають, припинити кататись взимку і звернутись до лікаря. Коліна — це серйозно.

Вчимось керувати на різних типах поверхонь.

А тепер раджу ввімкнути інтелект і покликати на допомогу внутрішнього скептика. Все, що ви прочитаєте далі, є небезпечним і вимагає напруження сил, пильної уваги і гарної координації.

Зображення

Переважна більшість велосипедистів, які трапляються на шляху взимку — це прості мешканці села.

Коли холодно та сухо.

Це комфортні умови. Ваш організм не пробирає від вологи, вам легко вибрати правильний одяг. Вітер рідко стає на заваді, адже все одно взимку ви не викладатиметесь на всі 100%. Дихати не складно. Головне — не давати собі вдихнути велику порцію повітря, щоб не опалити легені. Короткі і часті вдихи/видихи працюють як раз як треба. В таких умовах променад на 70-160 кілометрів принесе велике задоволення.

Єдине, що погано — разом зі снігом взимку зникає і асфальт, тому в суху погоду стрибки по широких ямах є звичайною справою. Катання по розбитій дорозі вимагає трохи уваги, але не вимагає особливих навичок керування велосипедом — все, що ви пам'ятаєте з літа, працює і зараз. Може через паузу в катанні у вас трохи притупилися рефлекси, але вони швидко повертаються.

Якщо ви тільки недавно пересіли з гірського велосипеду на шосейник і ще не звикли вставати на ноги перед кожною перешкодою, саме час виправити це. Будь ласка, не долайте перешкоди, сидячі в сідлі.

В суху погоду вітер — ваш друг. Коли мороз міцнішає, через тертя молекул з асфальту швидко зникає волога. Асфальт може висохнути за пів-дня. Сніг на узбіччі залишається на місці, а безпосередньно на колії, де покришки автомобілів прокатуються по поверхні, після снігу можуть залишитись дрібні фракції щебеня з узбіччя. Якщо щебеня багато, є ризик послизнутись. Окремі камінчики іноді вилітають з-під коліс авто, що їдуть назустріч. Бережіть очі.

Зображення

Ідеальний асфальт Сухолуччя. Після того, як зійшов сніг, на дорозі залишились маленькі камінчики. Смуги щебеню показують де пролягав міжколійний простір.
Холодний душ.показати
Зображення
Коли тепло і падає сніг.

Ви їдете по сухій дорозі і раптом починається снігопад. Зупиніться і ввімкніть задній ліхтарик.

В залежності від інтенсивності снігопаду, дорожня поверхня стає мокрою від двадцяти хвилин до трьох. Через короткий проміжок часу ваші ноги та дупа вже повністю мокрі. Якщо ви не в балаклаві, кристали льоду боляче колять, немов тисячі мікроскопічних кинджалів та весь час доводиться блимати очима, що дуже ризиковано.

І ось той пункт, з яким думка читача гарантовано розійдеться з моєю: я категорично проти використання окулярів. Вони блокують периферійний зір та зону коло носу (хоч роздільні, хоч монолінзові). Гірше того, окуляри притупляють відчуття швидкості. Мені здається, що я їду повільніше, ніж насправді. Рефлекси втрачають гостроту. В моїй системі координат це величезне ні-ні, я маю відчувати швидкість, щоб контролювати її.

Краплі на склі блокують поле зору і доводиться часто прибирати руку з керма, аби витерти їх. На МТБ це не проблема, а на шосері небезпечно (про це читайте далі).

Є просте рішення: гарно захищає очі від бурі звичайна кепочка з козирком.

Зображення

В снігопад видимість обмежена 50 метрами. Я не раджу тіснитись до краю. По-перше, на дорогах найрозбитіше місце знаходиться як раз поблизу узбіччя, де по закону велосипедист і має право їхати. Залиште собі метр простору для об'їзду перешкоди.

В найгіршому випадку, вся права смуга розбита вщент і тут, водію, хоч оббібікайся — я ні в якому разі не зійду зі своєї траєкторії. Хочеш обігнати — чекай, поки я не знайду достатньо безпечну ділянку дороги, щоб зміститись праворуч і пропустити тебе. Або обганяй зліва, залишивши мені півтора метри поваги.

В погану погоду водії намагаються не використовувати всю ширину дорожнього полотна, тому узбіччя швидко засипає снігом і здається, що дорога вужча, ніж вона є насправді. Не зміщуйтесь праворуч. Під снігом ви не побачите ями та зливової решітки. Потрапляння колеса в решітку може стати фатальним. Їдьте по правому краю правої колії, майже на самій межі снігової шапки на асфальті. Водії не стануть зайвий раз вам заважати — вони все розуміють.

Поверхня дороги ще не покрита льодовою кіркою або щільним шаром снігу, тому керування велосипедом схоже на дощові умови. Відміна тільки в тому, що замість калюжі на дорозі лежить майже прозора вогка кашиця, яка охоче налипає на гальмівний каліпер, касету і задні пір'я. Якщо ви бачите, що кашиця замерзає і на дорозі з'являється тонка льодова скоринка, стежте за тим, щоб каша на каліпері не застигла. Заблокувати його вона не зможе, але гострота гальмування буде тим гіршою, чим щільнішою стане ця огидна субстанція. Виберіть передачу, яка підходить для долання дистанції додому (з урахуванням підйомів, якщо такі є на маршруті) і більше не перемикайтесь.

Сніг падає на асфальт, тане і потроху починає замерзати. Вузькі колеса будуть прорізати тонкий лід до самого асфальту і не ковзатимуть. Якщо ви не будете робити безглуздих речей (закладати круті кути в повороті або різко вилітати на рівну площину з колії на асфальті), велосипед залишить пряме положення.

Зображення

Гальмуйте заздалегідь. Робота з гальмами повинна мати U-подібний характер: першим натискайте переднє. Не різко, але й не на п'ять копійок. Тепер тисніть заднє гальмо і трохи, зовсім трохи відпустіть переднє. На цьому етапі у вас повинно працювати два гальма одночасно. Велосипед має зупинятись плавно і безпосередньо перед зупинкою можна звісити одну ногу, щоб водій позаду побачив ваші остаточні наміри.

Ваші дії на дорозі повинні легко читатись, тому, якщо у вас немає можливості показати рукою напрям маневру, маневруйте плавно і заздалегідь. Наприклад, попереду всю смугу зайняв зламаний тролейбус. Як його безпечно об'їхати?

Згідно з фен-шуєм, потрібно переконатися, що позаду немає перешкоди. Потім треба зняти ліву руку з керма і жестом показати поворот ліворуч — це правильна поведінка. Але є проблема.

На МТБ така дія не є небезпечною. Більшість ваги на гірському велосипеді розподіляється на заднє колесо.

Але на шосері через зміщений розподіл ваги вперед є така особливість: наїжджаючи переднім колесом на горбок, правою рукою виправити різке зміщення колеса складно і дуже небезпечно. Особливо це проявляється на сучасних гоночних шосерах з високо розташованим кареточним вузлом та коротким трейлом вилки. Чим далі рука тримає кермо від центральної вісьової лінії (тобто, чим далі рука знаходиться від виносу), тим небезпечніше намагатись виправити зміну напряму руху. Коли ви тримаєте кермо в дропі, лівою рукою показуєте напрям майбутнього маневру і в цей час колесо наїжджає на купину — це дупа. Падіння майже гарантоване.

Чому так відбувається? В теорії поворот колеса треба компенсувати контр-поворотом на той же самий кут та після стабілізації курсу повернутись на вихідну траєкторію. Але навіть досвідчений велосипедист скоріш за все компенсує поворот на більший кут, ніж потрібно і цим сильно дестабілізує систему.

Не доводьте до цього. За можливістю, намагайтесь тримати кермо двома руками. Якщо бачите припарковане авто, калюжу з невідомим фарватером, купину, яму, тріщину та вам потрібно зміститись в будь-яку сторону і ви боїтеся випустити кермо з рук, зміщуйтесь з випередженням мінімум в 50 метрів. Водій позаду повинен бачити, що ви їдете по-діагоналі не просто так, а з чіткими намірами.

Якщо з-під колеса самоскиду або фури зненацька вилетіла величезна снігова куля, це може злякати, проте не бійтеся наїжджати прямо на неї. Вона складається не з твердого льоду (інакше як би вона взагалі відірвалася від колісної арки?), а з щільної снігової каші, яка легко розрізається переднім колесом, або просто відштовхується ним. Припустимо, що ви злякались і різко змінили траєкторію руху, керуючи центром тяжіння. Це може мати фатальні наслідки, адже зчеплення на мокрій поверхні гірше, ніж посуху і знесення переднього колеса гарантовано веде до падіння.

Запам'ятайте: знесенням переднього колеса на шосері керувати не-мож-ли-во. Ні в якому разі не допускайте знесення переднього колеса, особливо на спусках. Поважайте траєкторію руху і не закладайте кути в поворотах.

Холодно. Їдемо по укоченому снігу.

Це ті умови, коли в місті починається транспортний колапс. Припустимо, що вдень пішов сніг, а їхати з роботи додому вам треба ввечері. Автомобілі встигають розкачати сніг так, що він утворює своєрідну м'яку подушку.

Якщо ви ще не представили таку картину в своїй уяві, згадайте день, коли випав свіжий сніг. Прямуючи до зупинок громадського транспорту, люди переступають через глибокі замети, гілки дерев гнуться під вагою білого покривала, білими стали навіть дороги. Великі, лапаті снігові пластівці вилітають з-під коліс автомобілів. Коли машина їде швидко, здається, що на її колесах висить бахрома. Замети демпфують поширення звукових хвиль і поблизу жвавої вулиці з щільним трафіком на диво тихо.

Зображення

Приблизно ось так це і виглядає. На цьому фото, втім, подушка вже тане. Зверніть увагу на грудки снігу. Якщо вони в такому вигляді замерзнуть, на асфальті з'являться льодяні лежачі поліцейські.

Їхати по укоченому снігу приємно і досить безпечно. Найщільніший шар буде знаходитись в дрібних тріщинах і ямах, які ви перестанете помічати. Стики асфальту і навіть продавлені вантажівками лежачі поліцейські також перестануть відчуватись під колесами. Лише великі ями будуть вимагати від вас пильної уваги. Зазвичай, сніг ущільнюється таким чином, що верхівки окремих зерен щебеня на асфальті знаходяться на одному рівні зі сніговим шаром. Завдяки цьому, тоненькі колеса шосейника не зариваються всередину і велосипед не встає намертво, як в глибокий сніг.

Потрібно пильнувати за появою глибоких ям в асфальті у полі вашого зору і стежити за тим, щоб налипання снігу не блокувало роботу перемикачів і каліперів. Сніг в таких умовах сухий, тож ризик, що все замерзне і перестане функціонувати мінімальний, але забивання снігом допускати теж не слід.

Керується велосипед в таких умовах стандартно. Ви відчуєте дивний рівень комфорту на дорозі і до речі, в таких умовах можна не переживати за мокрі ноги. Сніг не тане і ви залишаєтесь сухими.

Раджу все ж-таки обережно і на гальмах з'їжджати з крутих спусків і не сидіти на колесі вантажівки. Гальмівний шлях аж ніяк не коротший за умов, описаних в попередньому пункті.

Якщо температура не піднімається декілька днів поспіль, від тертя коліс машин о снігову подушку утворюється легка ожеледиця. На дорозі з'являються локальні льодяні грудки розміром з сірникову коробку. Це ті самі пластівці, що вилітали з-під коліс авто пару днів тому назад. Тепер вони тверді і не роздавлюються переднім колесом. Не наїжджайте на них.

Зображення

Температура міняється весь час. Ожеледиця.

Катастрофічні умови для їзди на будь-якому транспортному засобі. В місті багато аварій. Пробки. Транспортний колапс.

Раджу залишити велосипед вдома.

Якщо з якоїсь причини ви все-таки виїхали на ровері, поводьте себе на дорозі дуже обережно. Проходьте повороти, тримаючи велосипед перпендикулярно по відношенню до поверхні.

Не закладайте кут в повороті. На голому льоді це життєво важливо.

Радіус повороту буде дуже великий. Через недостатню обертальність ви перестанете вписуватися в повороти, тому не розганяйтесь. Їдьте повільно і плавно. Каденс може бути який завгодно — головне, щоб ви не впали, коли заднє колесо зривається в пробуксовку. Цей момент відчути не складно, але реакція повинна бути спрямована на утримання рівноваги. Руки тримати тільки в дропах.

Зображення

Під подушкою лежить товстий шар льоду, на якому трясе, як на пральній дошці.

Лід на дорозі замерзає нерівномірно, тому на ожеледиці вас буде сильно трясти. Поверхня нагадуватиме профіль пральної дошки.

Вибір траєкторії на ожеледиці вирішальний! Ціна помилки — життя. Не ризикуйте. Заздалегідь прокладайте траєкторію руху. Вибирайте такі ділянки дороги, де немає схилів та уникайте потрапляння в колію. Краще на невеликій швидкості заїхати в глибоку яму, направляючи колесо в обрив асфальту на дальній стороні строго під кутом 90°, ніж під гострим кутом намагатись виїхати з колії.

Ще раз, аби краще запам'ятати: на ожеледиці всюди тримайте кут 90°. Колесо повинно потрапити в яму під кутом 90°. Повертаючи ліворуч або праворуч, тримайте велосипед рівно по відношенню до горизонтальної поверхні. Тримайте низьку швидкість.

Повторюю: їдьте повільно. На низькій швидкості можна акуратно заїхати в яму, але ні в якому разі не наїжджайте на горби. При негативному танґажі переднє колесо легко втрачає зчеплення з поверхнею і ви гарантовано падаєте. Не бійтесь ям на дорозі, але уникайте пагорбів і колії.

Не змінюйте траєкторію руху різко. Переконайтеся, що велосипед тримає лінію стабільно і тільки після цього починайте зміщуватись. Наприклад, переконатись в цьому можна при їзді накатом. Припиніть педалювати і спостерігайте за поведінкою ровера на вибігу. Якщо при повільному обертанні керма на чверть-пів градуса переднє колесо не зриває з траєкторії, це свідчить про те, що зчеплення є.

Якщо вам не пощастило потрапити в колію, я гарантую вам місячний викид адреналіну. Ви постійно будете чекати моменту, коли велосипед почне нишпорити в протифазі. Не намагайтеся виїхати по стінці колії назовні під гострим кутом. Їдьте всередині колії до тієї точки, де є виїзд, на який можна застрибнути під кутом 90°. Знесення заднього колеса можна ігнорувати — велосипед стабілізується самостійно. А ось момент знесення переднього колеса відчути практично неможливо. Організм відреагує на цей рух вже в момент падіння. Якщо у вас швидка реакція, скоріш за все вам вдасться виставити ногу.

Відбувається це наступним чином: передня частина велосипеду різко уходить вниз, не виштовхуючи їздока вперед. Ви не перелітаєте через руль. Велосипед просто вибиває строго вниз. Через специфічну посадку на шосері ви за замовчуванням знаходитесь в сгрупованій позі, тому є шанс виставити ногу в напрямі падіння і встати на неї, одночасно перекидаючи другу ногу через баран, який на цей момент вже знаходиться на рівні ~30 см над дорогою. Тут багато залежить від швидкості. Утриматись на ногах можна на пішохідній швидкості, але все, що вище 10 км/год пропоную вважати екстремальним випадком.

Колись стрибали з вагону поїзду, що рухається? На швидкості близько 15 км/год одного разу я пробіг з велосипедом в руці як з собакою на повідку метрів з десять, щоб втриматися на ногах. Сила інерції занадто висока, щоб утримати рівновагу. Все відбувається на рівні рефлексів. Тут не до розрахунків.

Розкладіть вдома подушки на підлозі та навчіться правильно падати. При кожному падінні треба групуватися і гасити прямий контакт, котячись бочкою. Кочення призводить до незначних поверхневих травм, а кінцівки й внутрішні органи залишаються неушкодженими. Не відкопилюйте кінцівки — це прямий шлях до важких переломів. Тренуйтесь падати в домашніх умовах, доводячи рухи до рефлекторного рівня. В майбутньому вироблені рефлекси не заваді не стануть.

Є ще одна річ, яку не можна оминути: входження в поворот з негативним бенкінгом. Іноді, на з'їздах з головної до другорядної, дорога різко уходить вниз (частіше зустрічається таке на розв'язках, наприклад, з'їзд до Кирилівської з вулиці Олени Теліги в напрямку Петрівки або спуск на Білицькій), асфальт кладуть на пагорбі, утворюючи своєрідний бенкінг навпаки. Посередині, де знаходиться розділювальна смуга, дорога прокладена під невеликим кутом до горизонтальної площини, який крутішає в напрямку узбіччя. На слизькій дорозі втримати рівновагу важко. Переднє колесо рано чи пізно зірветься з траєкторії і змусить вас поцілувати лід на асфальті.

Раджу заздалегідь зайняти всю смугу, щоб у водія не залишилось простору для випередження. В'їхати на цей негативний бенкінг краще майже по розділювальній смузі — де кут нахилу не такий крутий, як біля узбіччя. А проїхавши небезпечну ділянку, поступово зміститися на своє законне місце.

Будь-яка температура нижче 0°С. Глибокий сніг.

Може звучати дивно, але не ожеледиця є найстрашнішою поверхнею для шосейника. Тонкі покришки міцно тиснуть на поверхню і якщо лід не зовсім вже вологий, зчеплення з льодяною дорогою достатньо для переміщення з пункту А до пункту Б.

Поки колеса вільно обертаються, керування велосипедом повністю лежить на ваших плечах. Гірше, коли ні обертання коліс, ні спрямування більше не знаходяться в вашій юрисдикції.

Зображення

Це — швидкісний ґрунтобан. Снігу, здається, небагато, але для шосейника ця поверхня нездоланна. Там, де хлопець на МТБ легко проїжджає на 26 колесах, шосер загрузне намертво.

В глибокому снігу шосер встає на місці. Я зараз не кажу про метрові замети в лісі, по яким ви любите кататись на бігових лижах. Річ про сніговий шар на дорозі, вищий ніж 6-7 см. Для шосера це глибоко. В такий сніг немає ніякої різниці сухий він чи вологий, пухкий чи ущільнений, свіжий чи лежить на шосе вже третій день. Велосипед буде рухатись, як корова на льоді. Долання кілометру такої поверхні дається важкими зусиллями: ні високий каденс, ні ввалювання на карданній передачі не зменшать опір, який сніг чинить руху вперед.

Ви не будете керувати велосипедом, а будете тільки задавати приблизний напрям. Траєкторію руху задаватиме переднє колесо, яке проріже собі колію і більше не вибереться з неї ніколи.

Обидва колеса будуть рухатись в протифазі під випадковим кутом до напряму руху. Це через те, що вони прорізатимуть шар снігу до основи, утворюючи колію, по якій будуть дертися наверх. Але щільності снігу виявиться недостатньо для цього і колеса продовжать різати просіки, утворюючи позаду дві смуги неймовірної кривини.

Змоделюємо ситуацію: коли заднє колесо затягне праворуч, ви спробуєте виправити курс, але в наступний момент переднє колесо проти вашої волі може легко повернути ліворуч, розвернувши вас під кутом 45°. А якщо під снігом ще буде шар льоду, веселощі вам гарантовані.

Складність полягає в тому, що ви не можете візуально оцінити щільність снігу під поверхневим шаром і відповідно не можете заздалегідь уникнути наїжджання колеса на льодяну купину. Велосипед ріже сніг, плужить і зупиняється. Старт після повної зупинки може затягнутися на 20, 30, 40 метрів, коли заднє колесо під вашою вагою прорізатиме чергову колію.

Рухатись в повільному темпі в таких умовах неприємно, проте коли ви їдете на швидкості >30 км/год в снігопад по асфальту з ямами, де подекуди розкидані плями ожеледиці, не маєте змоги ефективно загальмувати і на повному ході влітаєте в глибокий сніг і оба колеса починають ковзати незалежно від положення керма строго на 12 годин, хай вас бог милує. Я атеїст. В такий момент можна згадати і шкільну вчительку, і момент народження.

В місті.

При певному досвіді руху в місті і розумінні не тільки правил дорожнього руху, а й принципів дорожнього руху (який включає в себе правило ДДД), рух містом взимку не дуже сильно відрізняється від інших сезонів. Дороги стають вужчими і стає меншою пропускна здатність шляхів, але в той же час стає меншою і швидкість руху потоку, що добре для велосипедиста. За поганих погодних умов водії ведуть себе обережніше, хоча ризик натрапити на ідіота за кермом не зникає.

За містом.

Налипання мокрого снігу на гальмівні каліпери та на корону вилки змусить велосипед видавати шиплячий звук — звук тертя ободу о сніг. Через нього ви не зможете почути гарчання мотору авто позаду вас. Навіть звук дизеля сідлового тягача почути складно.

Я не раджу весь час обертатись назад, щоб перевірити чи є хтось позаду чи ні. Є лайфхак.

Як я і радив вище, їхати по дорозі треба уздовж межі, де лежить сніг. Не по самому снігу, а поряд. Авто, що їде позаду, буде змушено виїхати з колії, перетнути межколійний простір, обігнати вас, і повернутись на вихідну позицію. В момент перетинання машиною межколійного простору ви почуєте гучний сплеск, немов сплеск хвилі на морі. Це індикація того, що машина вже пішла на випередження.

Резюме.

Все це блабла вийшло великим, але воно не відображає і дещиці того, що потрібно знати про катання взимку. Це мій особистий досвід, який може не враховувати деяких тонкощів, важливих для вас. Я повністю усвідомлюю ризик, на який себе наражаю, майже кожний ранок виїжджаючи на велосипеді, який не підходить для таких погодних умов. Тому ще раз прошу відповідально поставитись до рекомендацій. Якщо ви їх приймаєте, ви робите це на свій страх і ризик.

Зображення

Сонячний день і морози під тридцять.

1. Коли слизько, тримайте велосипед перпендикулярно поверхні, повертайте кермом, а не закладаючи кут.
2. Намагайтесь не в'їжджати в колію. Якщо в'їхали, їдьте по ній, поки не з'явиться можливість вибратись, не змінюючи напрям руху. Не намагайтесь виїхати із колії зміщенням ліворуч або праворуч.
3. Дихайте коротко і часто.
4. На важких передачах і при низькому каденсі коліна прогріваються швидше.
5. Що б не сталось позаду, не обертайтесь. Не реагуйте на звуки позаду вас. Сфокусуйтесь на тому, що попереду вас.
6. Нервовий водій позаду вас може йти в дупу.
7. Тільки водій громадського транспорту має право їхати по виділеній смузі. Велосипедистові рухатись по ній не заборонено (точніше, цей пункт в ПДР чітко не прописаний, поліція дозволяє велосипедисту рухатись по ній, беручи до уваги ситуацію на дорогах).
8. За містом присутність авто позаду вас можна виявити по сплеску, коли воно перетинає міжколійний простір.
9. Не бійтеся зміщення заднього колеса. Велосипед стабілізується без вашого втручання.
10. Зміщення переднього колеса на шосері небезпечне і завжди веде до падіння. Виправити зміщення переднього неможливо.
11. На дуже слизькій поверхні при необхідності скоригувати напрям руху не крутіть педалі. Міняйте траєкторію, їдучи накатом. Кожний штрих ноги вниз дестабілізує велосипед.
12. При неможливості загальмувати перед секцією частих ям, не бійтеся брутфорсити їх заднім колесом. Вставайте з сідла на ноги, піднімайте переднє, поки не прострибаєте ним через всі перешкоди. Заднє колесо не постраждає. Якщо ви зробите це сидячи в сідлі, зміїний укус гарантований. У вільний час гарною ідеєю буде навчитись робити manual. Якщо поверхня слизька, баніхоп буде небезпечним рішенням.
13. Завжди тримайте кермо нижнім хватом.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
Cheshire Cat
* * *
Повідомлень: 204
З нами з: 28.4.16 16:00
Skype: natka_485
Стать: жін
Звідки: Хмельницкий

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Cheshire Cat » 9.2.17 18:55

Довольно таки интересная статья. Спасибо за познавательную информацию :good:

Станок - это хорошо и полезно. Но такое тошнилово больше двух часов в день выдержать тяжело. Морально тяжело. Музыка и красивые видео помогают, но ситуацию не меняют. Иногда все таки хочется подышать свежим воздухом и отдохнуть. Хотя у нас сейчас часто из-за резких перепадов температуры дорога превращается в каток и даже общественный транспорт на маршруты не выходит. Так что такая возможность выпадает не очень часто.

Про очки спорно - без них слезятся глаза, зимой так вообще кошмар. А следовательно - совсем ничего не видно. Так что тут наверное зависит от человека.
И если ездить в очках, то брать качественные. Потому что дешевый Китай действительно искажает картину. А еще очень быстро ломается, даже при бережном использовании *талантливый рукожоп, сломавший оправу протирая стеклышки от пыли*

Про контакты. Зимой - зло. И суть даже не в том, что не успеваешь выстегнуться. Шипы на обуви очень замечательно скользят на льду, талом снегу, мокрой поверхности, плитке, брусчатке. И даже в безопасной ситуации они не очень безопасны зимой. Т.е. велики шансы красиво сложиться на ровном месте. Особенно топая по тротуарчику, когда внезапно решаешь зайти на кофе ;) Ну и облиться этим кофе в придачу, как бонус. Хотя это не так страшно, как навернуться на дороге, что тоже весьма вероятно при наличии ледяной корки у обочины.

Про покрышкам. Мой вел наверное с шоссерами конечно и рядом не валялся...или валялся (внебрачный ребенок шоссера и дорожника, с намеками на измену с мтб :ROFL: ), но это уже такое. Сейчас стоят антипрокольные Vittoria Randonneur, 700x28 Reflective. Со светоотражающей полоской с двух сторон и рисунком-елочкой. Есть возможность впихнуть и более жирные покрыхи, но нужды в этом на данный момент нет.
Отлично ездится в дождь, снег, грязь. Не скользят. За год использования ни одного прокола не было. Наезды на стекло, щебень, прочий мусор были. Хотя наверное тут вес ездока тоже играет большую роль. Светоотражалка работает хорошо, что является плюсом, когда темнеет рано. И даже не в темноте, при попытке просто сфотографировать вел - на фото глаза вытекают)
Очень тяжело бортировать колесо, силушек не хватает (наша Маша громко плачет, продавили золотник через нипель в камеру мальчики, пришлось мучаться :D Даже не спрашивайте, как у них это получилось ). Потому зимой наверное был бы лютый треш. Пока имелся опыт игры с 26м колесом зимой. Прокол найти тяжело, клей не клеит, латки дубеют, пальцы рук отваливаются через первые минут 10 после снятия перчаток на морозе) Лучше всегда возить запасную камеру.

Так собственно о чем это я...в стоке на веле стояли Hutchnison Equinox 2, которые были упомянуты в старт топике. Так как они были сняты практически сразу и заменены виторией, не использовались вовсе. Было бы интересно узнать отзывы тех, кто на таких ездил (желательно все таки в весенне-осеннее время).
Потому буду очень рада, если такие люди найдутся и отпишут в личку (дабы оффтоп не разводить).
Хотела поставить весной, но боюсь, что будут колоться сильно.
I'm not crazy, my reality is just different from yours... (c)

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 9.2.17 19:03

Спасибо за ёмкий отзыв! Тем более от человека, который зимой дома не сидит. :)
Станок - это хорошо и полезно. Но такое тошнилово больше двух часов в день выдержать тяжело. Морально тяжело.

Того же мнения. Вкручивание на станке под музыку или мотивирующее видео в тёплой хатке, защищённой от зимней стихии — это суррогат для тех, кто стремится к сексу с резиновой женщиной. Даже в поездке домой с работы есть элемент приключения, а это смешные 10 километров. Каждый раз возвращаясь, ощущаешь совершенно невыразимые чувства завершения (feel of accomplishment) и полноты жизни, которых станок никогда не даст.

На Hutchinson Equinox 2 отъездил осенью достаточно. Несколько тысяч километров (не считал). Они неплохо сопротивляются проколам, но даже на 8 атмосферах ощущаются какими-то ватными. Жёсткий Re-Fuse мне больше по душе. Отзыв о покрышке здесь.

Про проблемный монтаж покрышек есть отдельная тема. Если укажешь модель обода, добавлю в таблицу.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
ppau
* * *
Повідомлень: 413
З нами з: 9.4.10 16:06
Стать: чол
Звідки: Київ, Солом'янка
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення ppau » 9.2.17 19:51

Чудова стаття!
І чудові фотографії! Особливо ці подобаються:
Прихований текстпоказати
ця
Зображення

і ця
Зображення

і ця
Зображення

та ладно... всі гарні!
Але деякі речі для мене стали відкриттям:
їжджу постійно взимку на роботу, правда, на МТБ. Коли випадає свіжий сніг глибиною більше 10 см, доводиться чекати, поки не приберуть або втопчуть, бо грузне переднє колесо і їхати неможливо. З подивом дізнався, що на шосері це - не проблема. не розгледів дрібний шрифт, вибачаюсь.
Також на слизькому намагаюся не гальмувати переднім колесом, бо йде в занос навіть з шипованою покришкою, і, як наслідок, неминуче падіння, натомість автор рекомендує використовувати в першу чергу саме переднє колесо, мабуть, це теж особливість таких велосипедів.
Востаннє редагувалось 9.2.17 20:18 користувачем ppau, всього редагувалось 1 раз.
Ой на Горі та й женці жнуть
А попід Горою яром-долиною Козаки йдуть
Гей долиною гей широкою Козаки йдуть!

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 9.2.17 19:58

ppau, дякую за увагу! 10 см на шосері — нездоланна глибина (див. останній пукнт с фото хлопця на CUBE).
автор рекомендує використовувати в першу чергу саме переднє колесо, мабуть, це теж особливість таких велосипедів.

Це особливість заднього гальма на шосері, яке взимку що є, що його немає. Зупиняє воно жахливо.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
Cheshire Cat
* * *
Повідомлень: 204
З нами з: 28.4.16 16:00
Skype: natka_485
Стать: жін
Звідки: Хмельницкий

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Cheshire Cat » 9.2.17 20:01

Ну, во время езды какое-то такое чувство появляется...все проблемы и плохое настроение уходит куда-то на второй план. Даже во время обычной поездки по городу. Станок дает возможность не прирасти задом к дивану и не забыть как крутить педальки. С настоящей ездой он не сравнится никогда)

Ну-у-у, 8 атмосфер мальчики из магазина пихали в Виторию с отговоркой "не боись, все пучком". Хотя ограничение там то ли 5 с хвостиком, то ли 6. Точно не помню. Надо посмотреть.

Весьма вероятно, что это просто мне силенок просто не хватает. Хотя много кто конкретно на эти покрышки в интернетах жаловался.

Обода, наверное, ноунейм. Декатлон, сэр! (с)
Прихований текстпоказати
На сайте производителя, да и в самом описании компонентов велосипеда указана данная информация:
B'Twin Sport wheels, 28 spokes.
Aero 28 hubs.
Фото нашлепки на ободе:
Прихований текстпоказати
Зображення
I'm not crazy, my reality is just different from yours... (c)

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 9.2.17 20:08

Cheshire Cat, добавил. :)
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
ppau
* * *
Повідомлень: 413
З нами з: 9.4.10 16:06
Стать: чол
Звідки: Київ, Солом'янка
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення ppau » 9.2.17 20:17

....
Ой на Горі та й женці жнуть
А попід Горою яром-долиною Козаки йдуть
Гей долиною гей широкою Козаки йдуть!

l-m
* * *
Повідомлень: 337
З нами з: 12.3.15 01:04
Стать: чол
Звідки: Київ

Re: Взимку на шосері

Повідомлення l-m » 9.2.17 21:30

Як на мене, найгірша погода на шосе це коли асфальт вкритий мокрою та брудною, від піску та реагентів, сніговою багнюкою. Крім того що колеса велосипеда її піднімають, ще справжня біда від проїжджаючих поруч машин — за ними тягнеться цілий шлейф цієї багнюки піднятої у повітря. Не уявляю як їздити при цьому без окулярів. Та й взагалі не рекомендую, бо цієї гидотою ще й дихати приходиться. Але бува що такі умови позапланово виникають. Тоді краще відкоригувати маршрут по шляхам де менше бруду та машин.

Що до мокрих ніг — взуття з Gore-tex зробить їх значно сухішими. Тим паче якщо справді віддати перевагу топталкам, то проблеми з вибором значно зменшаться. Хоча я знайшов собі і контактне — Northwave Celsius Arctic 2 GTX. У них існує і брат-близнюк для шосе Fahrenheit Arctic 2 GTX, але якщо кататись не тільки по сухому шосе, а як Technician, то краще все-таки віддати перевагу МТБ моделям, бо їх підошва дає значно краще щеплення ніж у шосейних. А це безпека. Питання ж безпечності чи небезпечності контактів взимку цілковито залежить від ваших навичок.

Відносно заднього гальма — треба переносити вагу назад (це вас і влітку врятує від польотів через кермо). Хоча якщо траєкторія руху пряма та без перешкод, то значно ефективніше гальмувати обома одразу. Здавалася 0.5х0.5=0.25 гальмівного шляху, але ні, чомусь у мене по снігу виходить щоб ближче до ~0.15. Хоча можливо такий ефект завжди був, а я просто помітив його тільки зараз, бо гальмівний шлях значно довший ніж влітку.

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 9.2.17 21:45

l-m, дякую. Люблю такі коментарі, з яких можна щось нове і цікаве дізнатись. :)

І погоджусь, зміщення ваги назад — корисний і ефективний метод екстреного гальмування. Я ним, правда, рідко користуюсь через те, що сідло стирчить під небесами. Сідати назад незручно. До речі, трьохбуквенна випустила на диво здраву статтю. Не буллшит. Там є пару пунктів, з якими я не погоджуюсь, але це нормально. В інтерв'ю, наприклад радять гальмувати уривками. Якщо я правильно зрозумів, така собі імітація роботи ABS. Коли сухо, це справді працює, проте коли гальмівна доріжка та колодка мокрі, потужності гальм не вистачає, щоб велосипед відчутно відреагував на часте та коротке натискання ручки. Не скажу за гірський велосипед, а на шосері на мокрій поверхні таке гальмування — в холосту.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
Atrus
* *
Повідомлень: 189
З нами з: 26.5.09 14:33
Skype: true_atrus
Стать: чол
Звідки: Киев
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Atrus » 10.2.17 09:59

статья очень интересная и познавательная! даже и не думал, что кто-то ездит зимой, тем более у нас в стране на шоссере! Жесть вы гоните!
Но! Я как испытавший на себе все прелести B2W как летом так и зимой могу смело сказать - оно того не стоит. Ну не стоит Ваша безопасность попытки так катать у нас в Украине. На первом месте конечно же безопасность, на втором удовольствия от езды, иначе зачем ездить? Я ездил и на шоссере и на мтб но в итоге я купил себе простенький фэт и сейчас более-мение уже получаю удовольствия от езды. Фэтбайк - это действительно то, что решает проблему зимнего B2W и никто меня не сможет в этом переубедить. Это проходимость практически в любых условиях заснеженной дороги/лесной тропинки.

Но я ни в коем случае не хочу критиковать автора, автор - крутой чувак бесспорно, а опыт и эксперементы так и по давну бесценны! Круто, что есть такие люди.
Bike2Work

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 10.2.17 10:21

Плюрализм мнений — это хорошо и полезно. Есть, о чём подумать. Спасибо, Atrus, что зашли! :)
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
Ляльвер
* * * *
Повідомлень: 708
З нами з: 7.1.13 10:17
Стать: чол
Звідки: Киев/Ирпень

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Ляльвер » 10.2.17 10:39

Ну зима, так зима.
Поки не буду писати про переваги МТБ над шосером взимку на засніженій дорозі (можно довго балакати), а от щодо шосейного пересування взимку з власного досвіду з деякими пунктами Автора я не зійшовся.

1. На шосері вам завжди тепліше.
В мене геть навпаки. Списую на більш розтягнуту посадку на шосері, вищу середню швидкість та банальну легкість шосейника (і як наслідок менші питомі витрати енергії на його розкручування) у порівнянні з мтб 26".

2.Розповсюджений міф, що взимку краще обирати широкі покришки.
Може для когось і міф, але зміною ширини покришки ми отримаємо нелінійну зміну її об"єму і, як наслідок, інший допустимий робочий тиск. Те, що весь ПроТур їздить на 25мм не новина, і в них справді є свої переваги, особливо на наших неідеальних дорогах. Катаю круглий рік на Schwalbe Pro One 25 mm tubeless, герметик Continental RevoSealant (про безкамерку шосе треба зробити тему, може хтось поділиться додатковим досвідом). Так от, з переходом минулого року з 23мм на 25мм версію я отримав безпечну роботу на тисках 4,5-6 атм, взимку 3,5-5 атм, і маю сказати, що низький тиск взимку гарно нівелює слизьке покриття, дрібнесенькі продольні льодові тріщинки, твої незначні помилки щодо нахилу байка вбік (при значних ти все одно вийдеш з кабіни). Ви можете наголошувати, що таке можливо лише на безкамерці, інакше зміїні постійно будуть, але ніхто не заважає вам взути 28мм і мати той самий робочий тиск при камерному застосуванні. МТБшники, що пізнали дзен безкамерки думаю розуміють мене.
Прихований текстпоказати
зимового фото немає Зображення
3. Ніяких контактів взимку.
Суто шосейних - так: а) шип слизький навіть при технології Grip від Look б) заб"ється снігом геть в) навантаження на вистьогування стартують зазвичай від 12Nm і більше.
Перехожу на мтб-контакти з осені як стає менше 0С. Взуття Specialized Defroster MTB 2010.
Прихований текстпоказати
Трохи про модель від себе: хоч буржуї і позиціонують іі на 0..+10С, свої 80 баксів по знижці вона віддає до -15С, з якоюсь термо-нано-фольговою устілкою думаю і нижче було б. Особливість демі-, зимових тапок - відсутність прямого доступу до пластини-фіксатора шипу (банально все плотно прошито) і, як наслідок, відсутність прямих втрат тепла через той самий шип. І це все навіть без мембран. Шкарпетки синтетичні, в яких хожу в гори, типу Trekking від Griffone
Пружинки скручую майже на мінімум, кругове педалювання в контактах дозволяє значно рівномірніше розподілити потужність від двигуна на колеса, особливо вгору. МТБ-тапки дозволяють відносно нормально пересуватися ожеледецею, глибоким снігом.

Все інше цілком погоджуюсь, але я свого шосера по відвертій багнюці жалію, для цього є трактор-МТБ на 2,4" та 2,25" покришках спереду та ззаду відповідно. Дякую за гарний матеріал.
Все з власного досвіду, диванні експерДи не цікавлять
Прихований текстпоказати
класичний шосейний робочий маршрут цієї зими тут https://www.strava.com/activities/852875170
П.с. Автор, подарую тобі Schwalbe Ultremo ZX 23 mm, трохи бігала, але ще огого. Для порівняння, так би мовити. :yes

konst
*********
Повідомлень: 3971
З нами з: 27.7.11 11:33
Стать: чол
Звідки: Киев, Харьковский

Re: Взимку на шосері

Повідомлення konst » 10.2.17 11:25

Пару моментов исходя из личного, пусть и не шоссейного опыта.

Про зависимость тепла от скорости - это не совсем так. Ехать тепло тогда, когда есть нагрузка. А вот с повышением скорости наоборот увеличивается обдув и как следствие охлаждение. То есть теплее всего, когда едешь медленного и преодолеваешь при этом большое сопротивление. Эталонный случай - ковыряние в снегу, когда еле едешь, но пот ручьями. Как раз по этой причине и стараюсь зимой избегать длительных выездов на дорогу.

Про педали - это выглядит больше как набор стереотипов. Быстрая эвакуация из кабины на контактных педалях - исключительно вопрос умения и практики. Прирост управляемости на контактах признают даже традиционно тяготеющие к топталкам даунхильщики.
Холод от шипов решается теплой стелькой. Лучший вариант, к которому пришел - вырезанная из достаточно плотного туристического коврика, чтоб не продавливалась ногой. Единственный нюанс - в туфлях должно быть место для оной. Ну и да, конечно же застежки нужно затягивать не так сильно, это напрямую влияет на тепло.

Про бахилы. Они работают, но в большинстве своей нуждаются в доработке. Нужно пришивать к ним подошву, чтобы защитить ноги от летящей снизу каши и избежать задирания носка. У меня для этих целей есть какие-то остатки ковра с резиновой основой, но должен подойти любой достаточно прочный материал.

Еще лайфхак - если все равно холодно, то можно одевать что-то поверх туфлей под бахилы. Фича изначально пошла из лыжного туризма, они подбахильники шьют вообще из синтапона на очень суровые минуса. Лично я иногда использую какие-то огромные шерстяные носки с вырезом под шип. Но нужно понимать, что схема жизнеспособна только в комбинации с бахилами с подошвой.

Про перчатки еще - перепробовал кучу всего, в итоге остановился на теплых лыжных. Нюанс - в сильный мороз удобно одевать теплые перчатки поверх еще одних тонких, чтобы при внезапной необходимости ковыряться в велосипеде не делать этого голыми руками.

Про воду. Единственный нормальный способ - возить флягу в заднем кармане футболки под термиком. Все равно пьешь зимой не так часто, как летом. Удобно мешать туда же какие-то углеводы типа глюкозы-мальты, на холоде дополнительная энергия никогда не будет лишней.
Еще про питание. Нужно понимать, что некоторые продукты в рюкзаке замерзают и как минимум становятся не очень вкусными - перемерзший сыр похож на мыло : ) - как максимум трудноразгрызаемыми, привычная шоколадка в -10 может неприятно удивить.

Про одежду. Стоит избегать термиков с мембраной по кругу, отдавая предпочтение имеющим вентиляционные вставки. В большинстве велосипедных термиков используются мембраны низкого уровня с весьма условной дышимостью, которая на морозе падает практически до нуля. Те, кто струшивал иней из под куртки, а по приезду домой ставил ее в угол оттаивать, понимают о чем речь.
А вот легкая непродуваемая ветровка в идеале яркого цвета, которая пакуется в карман, является необходимой подстраховкой для утепления в случае необходимости остановиться.

Ну и да, самый что ни есть зимний ад - это когда мокрая каша на дороге намерзает на велосипед. По такой погоде в последнее время не выезжаю. Да и вообще зимой стараюсь ограничивать продолжительность чем-то около трех часов, за это время можно от души накататься, а вот мелкие проблемы и просчеты еще не успевают стать очень критичными.
бывало всякое, вспомнить есть чего, но похоже это старостьпоказати
Зображення

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 10.2.17 12:34

1. На шосері вам завжди тепліше.
В мене геть навпаки. Списую на більш розтягнуту посадку на шосері, вищу середню швидкість та банальну легкість шосейника (і як наслідок менші питомі витрати енергії на його розкручування) у порівнянні з мтб 26".
Пару моментов исходя из личного, пусть и не шоссейного опыта.

Про зависимость тепла от скорости - это не совсем так. Ехать тепло тогда, когда есть нагрузка. А вот с повышением скорости наоборот увеличивается обдув и как следствие охлаждение. То есть теплее всего, когда едешь медленного и преодолеваешь при этом большое сопротивление. Эталонный случай - ковыряние в снегу, когда еле едешь, но пот ручьями. Как раз по этой причине и стараюсь зимой избегать длительных выездов на дорогу.

Вот это интересно. :duma: У кого ещё так?

Ни в коем разе не спорю, индивидуальная восприимчивость у всех разная. Столько факторов играет роль, что поди их все посчитай. Мне зимой на шоссере не холодно. Пока не заезжаю в сугробы и поддерживаю темп чуть выше скорости автомобильного потока в городе (>17-22 км/ч), всегда чувствую тепло, иногда даже в избытке. Часто встаю из седла и кручу до километра стоя, что тоже помогает согреться. Ношу тёплое джерси с длинным рукавом (брендировано Schwalbe, но оно какое-то загадочное, бирок внутри нет), а сверху — броневиндстоппер Pearl Izumi Thermal Barrier. Иногда ещё сверху надеваю лёгкую ветровку, которая прячется в карман. Всё. В -18°С подмерзал только в сугробах, где не мог двигаться быстрее бегуна.

Единственный раз, когда замёрз действительно сильно, до покалывания в коже, был одет в джерси, плотный флис и старую мембранную куртку возрастом около 10 лет, которая от времени и частых стирок потеряла свои свойства. С перчатками вообще как-то интересно получается. Носил толстенные лыжные — руки мёрзли всегда при любой температуре. Шерстяные продуваются сквозь щели в плетении, поэтому не вариант, когда ниже нуля. В лёгких однослойных руки дышат, но они продуваются ветром, а вот лёгкие же, но с дополнительной варежкой, которую можно спрятать в кармашек, хорошо себя показывают в морозы. Даже не стал второй слой покупать.

Так от, з переходом минулого року з 23мм на 25мм версію я отримав безпечну роботу на тисках 4,5-6 атм, взимку 3,5-5 атм, і маю сказати, що низький тиск взимку гарно нівелює слизьке покриття, дрібнесенькі продольні льодові тріщинки, твої незначні помилки щодо нахилу байка вбік (при значних ти все одно вийдеш з кабіни).

Якщо не секрет, які у Вас зріст та вага? Для моїх параметрів 188 см/85 кг навіть 7 атмосфер — це кримінал. На низькому тиску менше опір коченню і набагато комфортніше їхати, проте важкому роверисту таке не світить навіть влітку. Заради експеримента купив Re-Fuse 25 мм (їх можливо качати до 8,3 атм, — той же самий тиск, що й у 23 мм варіанті), проте за іронією долі штангенциркуль показав ідеальні 23 мм після монтажу.

Поки не буду писати про переваги МТБ над шосером взимку на засніженій дорозі (можно довго балакати).

А тут і сперечатись немає про що. Шосер програє МТБ по всім параметрам взимку. Переваги можна порахувати на пальцях однієї руки, а список недоліків розірве ленту читачеві. :crazy:

До речі, хочу подякувати всім учасникам за ємні коментарі!
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
Ляльвер
* * * *
Повідомлень: 708
З нами з: 7.1.13 10:17
Стать: чол
Звідки: Киев/Ирпень

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Ляльвер » 10.2.17 13:09


Якщо не секрет, які у Вас зріст та вага?
Зріст 182, вага 67-68 без екіпу.
Рух безкамерно спокійно дозволяв їхати і на 2 атм на 25мм борті, але було якось "дуже вяло" і те, що там всього 2 я зрозумів вже вдома з манометра. Я нікого не агітую, але про дрібні проколи класичними проволочками від корду Камазів я забув, герметик все відпрацьовує. Тут варто пам"яти щоб герметик не висох, особливо влітку в спеку, проте патент Microskin від Schwalbe своє відпрацьовує, геть не травить по боковинах. В звичайній Ultremo ZX безкамерно було так:

Зображення

Обода Fulcrum Racing Zero 2-Way Fit, все натягується пальчиками (можна в таблицю).

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 10.2.17 13:27

Ого. Герметик дрібної фракції був?

Інфу в таблицю додав.
tumbleweed-092.tumblr.com

konst
*********
Повідомлень: 3971
З нами з: 27.7.11 11:33
Стать: чол
Звідки: Киев, Харьковский

Re: Взимку на шосері

Повідомлення konst » 10.2.17 13:56

патент Microskin від Schwalbe...
Звучи прям как космические технологии. :)
Мне вот когда-то ссылку подогнали. Инересно было б попробовать, но мокрые боковины меня не настолько напрягают, чтоб я этим занимался. Пускай теперь и тебя мучает. :)

Аватар користувача
Ляльвер
* * * *
Повідомлень: 708
З нами з: 7.1.13 10:17
Стать: чол
Звідки: Киев/Ирпень

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Ляльвер » 10.2.17 14:01

Фракцію не знаю, але він під мтб позиціонується і радять заливати напряму, без всяких адаптерів/ніпелів, тож фракція не сама дрібна. Офіціал http://www.continental-tires.com/bicycl ... evosealant

Насправді, таке увлажнение ні на що не впливає, окрім хіба що більш швидкого пересихання.

п.с. Ультремо в мене була в 23мм версії (вже була в таблиці), варто додати Schwalbe Pro One 25 mm на тих самих ободах, пальчиками.

Аватар користувача
Ляльвер
* * * *
Повідомлень: 708
З нами з: 7.1.13 10:17
Стать: чол
Звідки: Киев/Ирпень

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Ляльвер » 10.2.17 14:13

Пускай теперь и тебя мучает. :)
Да ну, утяжелять покрышки на какие-нибудь ХХ грамм? :no:
В мтб вообще не парит, хотя Контик, яростно обсуждаемый в соседней теме, травит круглый год. швальба сама себя затянула со временем :D

l-m
* * *
Повідомлень: 337
З нами з: 12.3.15 01:04
Стать: чол
Звідки: Київ

Re: Взимку на шосері

Повідомлення l-m » 10.2.17 14:23

Вот это интересно. :duma: У кого ещё так?
У мене так само. Костя все вірно пояснив — тим тепліше, чим більше зусиль і чим менша при цьому швидкість. Специфіка грунтово-сніжного покриття іноді дозволяє/заставляє при мізерний швидкості так упорюватись, як не будеш (без гарної мотивації) там де їхати легко та швидко. Думаю тут буде зрозуміла аналогія з подоланням крутих підйомів влітку, коли по рівнині нормально, а поки заїдеш підйом, то через малу швидкість (гірший обдув-охолодження) стаєш весь мокрий.

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1410
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда
Контактна інформація:

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Technician » 10.2.17 14:58

п.с. Ультремо в мене була в 23мм версії (вже була в таблиці), варто додати Schwalbe Pro One 25 mm на тих самих ободах, пальчиками.

Зроблено.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
plumber
* * *
Повідомлень: 435
З нами з: 19.3.12 14:21
Стать: чол
Звідки: Троещина-Золотые Ворота

Re: Взимку на шосері

Повідомлення plumber » 10.2.17 15:22

Вставлю и свои 5 копеек в тему комфортного зимнего катания:
1) Катаю в контактах, зимней велообуви нету, из отражателя, на тонкой вспененой основе, вырезается вторая стелька, и подкладывается под основную.
2) Использую 2 слоя бахил, одни на виндстоппере, вторые как верхонки для защиты от грязи/влаги, как показала практика такое сочетание намного еффективней, особенно когда на дорогах мокро, и к тому же не надо одевать слишком плотные носки.
3) Для поездок по разным покрытиям, нужно по-разному одеваться, как писали выше, больше скорость=больше обдув = больше потеря тепла. Для асфальта нужно одеваться теплее чем для леса.
4) 2 слоя перчаток при температуре ниже -5С.
5) Лыжная маска не только не потеет но и замечательно обогревает лицо, но при относительно медленной езде с нагрузками приходится снимать так как может быть перегрев.
6) Питье - маленький гидратор под одежу, и вода всегда комфортной температуры.
Нас невозможно сбить с пути, нам пофигу куда идти!

Аватар користувача
Ляльвер
* * * *
Повідомлень: 708
З нами з: 7.1.13 10:17
Стать: чол
Звідки: Киев/Ирпень

Re: Взимку на шосері

Повідомлення Ляльвер » 10.2.17 15:42

Підвернулося в просторах павутиння. Це самоочищення чи гальма?

Зображення

Аватар користувача
AlexGer
* * * * *
Повідомлень: 1521
З нами з: 10.3.13 02:05
Стать: чол
Звідки: Киев, Левобережка

Re: Взимку на шосері

Повідомлення AlexGer » 10.2.17 16:11

Шосе не люблю і не катаю, але пару слів зі свого досвіду, який має відношення і до шоссе.
- контакти чи топталки, звичайно контакти, дуже допомагають не впасти та контролювати вел, вистьогування займає стільки ж часу я зняти ногу з топталки
- на зчеплення впливає більше низький тиск, ніж протектор и ширина. Фет також добре носить по льоду.(Звичайно низький тиск в ширшій покришці краще)
- їхати максимально в одному темпі
- не вдягати стопер на голе тіло
З приводу останніх двох пунктів був неприємний фейл на цій покатушці. Температура коливалась на протязі дня від -2 до +4, на якійсь ділянці дозволив собі проїхатись на високому пульсі, щоб наздогнати групу і звичайно дуже змокрів. Вдягнений був у велотруси та зверху штани, у яких стопер спереду. Під стопером коліно доволі сильно спітніло і дуууууже довго сохло. Таким чином під впливом холоду та води простудив коліно і останні кілометрів 40 їхав через сильний біль. Так що висновок: стопер вдягати тільки зверху хоча б одного шару флісу для розподілення вологи та тримати максимально рівний темп, щоб не змерзнути и занадто не спітніти. В штанах зі стопером звичайно був фліс, але через його єдність зі стопером йому просто нікуди було відводити вологу...
Ту должна быть какая-то умная фраза, но будет абыр...


Повернутись до “Герої асфальту”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 0 гостей