Короткий звіт.
Так, політали
Добралися до Бузової через поля та другорядні траси. Приємно, хоча трохи спекотно. В цьому напрямку приємні дороги.
Знайшли планери майже одразу.
Коли під"їхали, нас зустріла якась жіночка (дуже спортивна бабуся, можна сказати), і одразу удостоїла довгої розповіді. Вона приїхала з Дніпропетровська на вихідні політати.
Планери в основному - двохмісні "Бланікі" чеського виробництва, з алюмінію, та одномісні польські "Янтарі" з матеріалу, який в нашому колі знайомий як карбон. "Янтар", виявляється, не має граничного строку експлуатації (ресурсу) і літає багато років. "Бланік", правда теж. Є якийсь "німець" з крилом розмаху 40 м, приватний, для якого спеціально побудований хрестоподібний ангар з бетонним фундаментом. Ангар сам - каркасна палатка.
Механізм як покататися дуже простий:
метро "Нивки"
йдеш у бік "Мегамаркету" по правій стороні, там, де закінчується естакада, є зупинка маршрутки на Бузову.
Від кінцевої маршрутки проходиш прямо по дорозі за село. По лівій стороні буде така рамка з металевої труби, а за нею - вузька асфальтована дорога. Туди.
Підходиш до пілота-інструктора, від готує планер з мотором (2-місний тренувальний "Бланік"), і вас випускають один за одним.
В цей день літало, включаючи наших, 7 чоловік. 7 разів планер злітав і сідав. Політ коштує 100 грн. та триває 10-15, може 20 хвилин. Цих хвилин вистачає з головою, стільки вражень.
В польоті інструктор пропонує покласти ноги на педалі, праву руку на ричаг управління та відчути, що він робить. Чесно кажучи, я розібрався вже на землі після польоту, що до чого. Ручка управляє рулями висоти та елеронами, тобто нахиляє планер вперед-назад та вправо-вліво, педалі відповідають за руль повороту. Ручка не повертає планер! Вона нахиляє його! А поворот здійснюється педалями. Треба повертати сінхронно елеронами та рулем повороту, щоб індікатор бокового ковзання залишався на місці. Для любителів "Raptor" - це не літак, двома органами тут не обійтися.
Інструктор показує руки - типу він не рулить, і каже: роби віраж! Ну ти і робиш

Планер слухає дуже чутливо.
Відчуття у планері - приблизно як у легковій машині, комфортне. Аж поки він не робить віраж, і земля не оказується у тебе під боком. Тоді відчуття якесь нереальне, так не повинно бути з точки зору "сухопутної" людини. А так навіть не трясе. Швидкість - 90-100 км/г. В кабіні не дує, незважаючи на відкриті форточки.
Для зльоту необхідний "випускаючий" - по крайній мірі закрити кабіну (відкрити її екіпаж може, закрити - ні), та тримати за крило, поки планер не набере якусь швидкість, щоб не чіпляти крилом землю (див. фото).
Коли ми стали у поток, що восходить, і почали робити спіраль, мені щось стало дуже не по собі. Тому я попросив інструктора все ж таки вийти і заходити вже на посадку. Психологічно я знаходився на граничному стані між нормою та неадекватними відчуттями, яких у звичайному житті не буває. Приходилося силою тримати себе в нормі. Десь тут, десь там, планер переступав через межі звичних уявлень про стійкість, про рівновагу, про те "як нормально", і тоді все у середині переверталося. Коли усвідомлюєш, що ти сидиш у досить тонкій скорлупі, а під тобою прірва, то просто виходиш з ладу.
В принципі, важко, але необхідно розуміти, що повітря на такій швидкості - не "ніщо", а досить щільне середовище, яке "тримає". Треба тільки не втрачати швидкість та додержуватись "правил гри". Тоді розумієш, що планер наче "йде по рейках", по дорозі, причому управляється дуже точно, дуже щільно. Практично як машина на сухому асфальті, тільки без різких маневрів.
Коли ми летіли, то інструктор часто доповідав на землю, що ми ввійшли в таку-то зону, в такий-то коридор. Бувало, його запитували про погоду там-то і там-то, і від довертав машину, щоби роздивитись.
Земля зверху виглядала, як топографічна карта. Дороги, посадки, поля, села, ліси, грозовий фронт... Повзуть хмари, їх тіні внизу на землі... Це красиво так, що не скажеш...
Це діло на любителя.
Ось ще посилання:
О планеризме
http://www.gliding.com.ua/index.php?page=457
Клуби
http://www.gliding.com.ua/index.php?page=458
Вінницький авіаційно-спортивний клуб
http://www.glider.com.ua