Історія велосипеда

Будь-які "залізячні" питання
Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1503
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда

Історія велосипеда

Повідомлення Technician » 22.11.16 17:12

До не дуже давнього часу люди, які цікавились історією велосипеда, могли прочитати про найранніші прототипи щось на кшталт "винайдено десь у Франції в другій половині XIX сторіччя", але хоч і спекулятивна, історія — це наука, а наука любить точність. Давайте розставимо точки над "і".

4 квітня 1866 року П'єр Лаллеман зробив дещо таке, чого ніхто в США до цього ніколи не робив; щось таке, що змінить світ — він прокотився на велосипеді.

На велосипеді, який він винайшов, Лаллеман проїхав зі своєї домівки в Ансонії до Нью Хевен Гріну. Заїзд був демонстрацією працездатності його патентної заявки і це виглядало настільки незвично, що пригорнуло увагу преси.

Зображення

"Заповзята особистість провезла себе вчора ввечері на дивній рамі, в якій два колеса розташовані одне за одним і приводяться в рух за допомогою ножних педалей", — написав в місцевій газеті New Haven Palladium невідомий автор. Декілька місяців потому, 20 листопада 1866 року Лаллеман отримав патент на свій винахід.

Історичний вплив заїзду Лаллемана був майже забутий до 1993 року, поки Девід Херліхі, історик і автор книг "Bicycle: The History" та "The Lost Cyclist: The Epic Tale of an American Adventurer and His Mysterious Disappearance" на щорічному зібранні Міжнародної Історичної Велоконференції, що того року проходила в Бостоні, штат Массачусетс, не продемонстрував копію патенту Лаллемана.

Предтечею справжнього велосипеда були "кісткотряси" — прямий прообраз сьогоднішніх дитячих біговелів, які розроблялись взагалі то для прискорення ходьби. Винайдені в 1818 році, кісткотряси не були справжніми велосипедами, бо не мали ніякого приводу.

Лаллеман народився у Франції, в Понт-Муассоні. Відповідно до його мемуарів, в нього виникла ідея зробити педальований транспортний засіб після того, як він побачив в русі людину на костотрясі. Тоді йому було 18 років і він працював на виробництві карет. Велосипед Лаллемана мав причеплені до втулки переднього колеса педалі. Він навчився тримати баланс на роботі на фабриці, де працював, катаючись уздовж вузького коридору, в якому він мав змогу триматись руками за стінки, щоб не впасти. Поради Лаллемана по навчанню управління велосипедом були достатньо переконливими, аби Херліхі звернув на них увагу, риючись в старих патентних архівах. За словами винахідника, коридор на фабриці був дуже довгий.

Лаллеман розробив прототип, поки жив в Парижі і ось тут історія починає мутніти і покриватись туманом. По причинам, яких вже ніхто не пояснить, Лаллеман після двох років, проведених у Парижі, в липні 1865 року кинув все і переїхав до Сполучених Штатів. Патент на свій винахід він заповнив в США, а не во Франції. І хоча патент визнається всюди, П'єр не був першим, хто почав продавати велосипеди, тому що будучи дивною новою штуковиною, переваги велосипеда ще мали бути доказані і Лаллеман не міг знайти того, хто погодиться виробляти їх. Весною 1867 року, через один рік після демонстраційного заїзду в Нью Хевен Гріні, компанія з Парижу Мішо (Michaux) почала продавати велосипеди, що, як пояснює Херліхі, були майже ідентичні патенту Лаллемана за вийнятком доданих до конструкції гальм.

В загальноприйнятій історичній лінії, засновник компанії Michaux П'єр Мішо визнається першим винахідником велосипеда, а Лаллеман показаний недобросовісним колишнім співробітником фірми, який вкрав ідею і швидко звалив з нею до Сполучених Штатів.

Як каже Херліхі, "Мішо стверджував, що йому належить патент, але виявилось, що насправді не належить. Співвітчизник покрив плямами ім'я своєму тезці, змальовуючи його як епігона, що вкрав ідею винаходу, але насправді ніякими фактами ці твердження не підкріплюються".

Не очевидно навіть те, що Лаллеман взагалі працював у Мішо, хоча Херліхі вірить, що Лаллеман міг знати засновника особисто. По-перше, історія відкриття компанії Michaux повна нестиковок, по-друге, розслідування Херліхі розкриває ланцюг подій, які можна прослідити у діях і переміщенні Лаллемана до США, включаючи його квітневий заїзд. І на останок, Мішо ніколи не робив спроби в суді заперечити легітимність патенту Лаллемана.

"В них були всі можливості, щоб засудити Лаллемана, але вони цього навіть не намагались зробити", — додає Херліхі.

Велосипеди розповсюдились, коли британці розробили в 1870 роках велосипед з великим колесом на прізвиська "пенні-фартинг" (за образом маленької та більшої монет, покладених поряд), або "звичайний". В нього переднє колесо було непропорційно велике і він мав високий центр тяжіння, через що серед всіх концепцій конструкції велосипеда був найнебезпечнішим.

Лаллеман продав права на використання концепції нового транспортного засобу іншому піонеру на цих теренах зі штату Коннектікут Альберту Поупу. Захоплений британськими велосипедами, Поуп розпочав масове виробництво в Хартфорді (хоча сам жив у Бостоні). Компанія Поупа потім почала виробляти ранішні мотоцикли і автомобілі.

Поуп навіть найняв Лаллемана на роботу на деякий час, але їхні зв'язки були короткі. Беручи до уваги вплив, який зробив на людство винахід Лаллемана, він не отримав належного визнання. "Хоча він і пишався тим, що зробив, грошей йому це не принесло", — каже Херліхі.

Збіднілий і самотній, Лаллеман помер у віці 47 років від раку шлунку.

Зображення

Але остаточно забутим він ніколи не буде.

Херліхі добився, щоб виробити спеціальну пам'ятну плашку, встановлену біля Нью Хевен Грін і навіть велодоріжку в Бостоні, яка проходить поряд з місцем смерті винахідника. Кожну весну Elm City Cycling проводить велопробіг з Ансонії до Нью Хевен Грін на пам'ять Лаллемана і першого задокументованого велозаїзду в США.

20 листопада 2016 року велосипеду виповнилось 150 років.
tumbleweed-092.tumblr.com

Vognick
* * * *
Повідомлень: 829
З нами з: 2.8.11 23:28
Стать: чол
Звідки: Київ, Академмістечко

Re: Історія велосипеда

Повідомлення Vognick » 13.2.17 17:49

Дуже цікаво, що ж тоді святкуватимуть цього року і чому згадана міжнародна конференція істориків-велосипедистів буде проходити в німецькому місті Мангайм) ?

ПС: між винаходом і патентом на винахід іноді й не одне століття проходить))

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1503
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда

Re: Історія велосипеда

Повідомлення Technician » 13.2.17 22:08

Будуть святкувати 200 річницю винайдення біговелу.

Зображення

Особиста думка: велосипед винайшли занадто пізно, враховуючи, що навіть історія ракетобудіництва має глибші корені, ніж велосипед. Порівняйте: порохові ракети були винайдені в Китаї в II сторіччі Нашої ери, а принцип велосипеду да Вінчі описав коли? В XV? А коли велосипед знайшов своє фізичне втілення? В XIX сторіччі, коли вже повним ходом по всьому світі розвивалося залізничне сполучення? В голові якось не поміщається, чому такий простий винахід став реальністю так пізно.
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
@noxin
* * * *
Повідомлень: 540
З нами з: 26.12.11 16:48
Стать: чол
Звідки: Киев

Re: Історія велосипеда

Повідомлення @noxin » 14.2.17 09:54

В XIX сторіччі, коли вже повним ходом по всьому світі розвивалося залізничне сполучення? В голові якось не поміщається, чому такий простий винахід став реальністю так пізно.
Простим винаходи здаються вже після винайдення :D

В світі довгий час не було доріг, придатних для пересування на велосипеді.

Аватар користувача
Technician
steel is real
Повідомлень: 1503
З нами з: 18.4.14 20:18
Стать: чол
Звідки: оттуда

Re: Історія велосипеда

Повідомлення Technician » 14.2.17 10:27

Так, але ж були й сухі ґрунтобани, по яким на двох колесах не важко пересуватися. :) Чи я чогось не розумію? Може тонкі колеса теліг прорізали глибоку колію в ґрунті? Судячи по відомої розповіді Марка Твена, в часи пенні-фартингів (про який, власне, і йдеться мова) в містах була в основному бруківка, що для двох коліс хардкоръ. А ось дивлячись на фото нижче, здається, що не так все й погано.

Зображення

М?
До речі.
Show
Оце так трекстенд. :crazy:

Зображення
tumbleweed-092.tumblr.com

Аватар користувача
@noxin
* * * *
Повідомлень: 540
З нами з: 26.12.11 16:48
Стать: чол
Звідки: Киев

Re: Історія велосипеда

Повідомлення @noxin » 14.2.17 12:55

Так, але ж були й сухі ґрунтобани, по яким на двох колесах не важко пересуватися. :)
Сухими ті ґрунтобани були досить обмежену частину часу. На фото, здається , гравійна доріжка цілком придатна для пересування. Але це кінець 19 століття.

Крім того не вистачало і соціального прошарку, який був би зацікавлений в подібній розвазі.

Промислова революція і її соціальні наслідки зробили велосипед можливим.

Аватар користувача
AVVAKUM
новичок
новичок
Повідомлень: 5880
З нами з: 25.4.07 17:07
Skype: avvakum_v
Стать: чол
Звідки: старая, старая Дарница

Re: Історія велосипеда

Повідомлення AVVAKUM » 14.2.17 14:33

— В резюме вы указали, что вам не нравятся геи...
— Нет, скорее это я им.
— Вы нам не подходите.
— Вот видите? Я так и написал.

Аватар користувача
ВелоКиїв
*********
Повідомлень: 2985
З нами з: 9.11.06 21:51

Re: Історія велосипеда

Повідомлення ВелоКиїв » 13.6.17 15:06

200 років двом колесам.

Зображення

12 червня 1817 року німецький барон Карл фон Дрейз продемонстрував світові перший прообраз велосипеда під назвою "бігомашина" (Laufsmaschine в перекладі з німецької), яку журналісти прозвали за ім'ям винахідника "дрезиною". На ній він проїхав 8 кілометрів від центру Маннхайму і назад менш ніж за одну годину. Laufmaschine являв собою дерев'яний двоколісний транспортний засіб, що приводився до руху відштовхуванням ніг від землі. До простої горизонтальної рами були прикручені трикутні тримачі для колес та широке сідло. Передня вилка мала поворотний механізм з важілем в якості керма.
Show
Зображення
Мабуть, багато хто чув про дрезину, але мало хто знає, що саме змусило німецького винахідника створити цей апарат.

Зображення

Двома роками раніше, в 1815 році на острові Сумбава, що в Індонезії, сталося найпотужніше за всю сучасну історію людства виверження вулкану, що викинуло в атмосферу від 150 до 180 км³ газів і пірокластичних речовин. Щільна хмара попелу в радіусі 500 км від вулкану трималася три доби. Само по собі виверження забрало життя 71 тисячі людей, але масштаби катастрофи в довгостроковій перспективі виявились куди як жахливішими. 10000 осіб загинуло безпосередньо в момент катастрофи, а ще 61 тисяча померла від її наслідків: голоду та хвороб.

Протягом декількох місяців вітер роздував продукти виверження по всій Земній атмосфері, привівши до радикальної зміни клімата на планеті. 1816 рік став найхолоднішим роком за всю історію погодних спостережень. В березні на рівні помірних широт стояла сувора зимова погода. В квітні та травні аномально багато дощило, а в липні та червні в США падав сніг. Германія особливо сильно постраждала від суворої погоди. Різка зміна кліматичних умов призвела до катастрофічного неврожаю, через що в Європі стало нічим кормити коней — основну тяглову та транспортну силу в ті часи. Щоб уникнути масової загибелі людського населення, коней почали пускати під ніж в якості їжі. Тяглову силу замінити було нічим, але барон Карл фон Дрейз побачив перспективу у відмові користуванням конями в якості персонального транспортного засобу, адже в Європі відчувалася гостра нестача овса та проса, прокормити їх всіх не було ніякої можливості.

Зображення

Дрейз відкрив, що людина здатна балансувати на вузькому двоколісному транспортному засобі, помагаючи собі втримати рівновагу ногами. Колеса були розташовані одне поза одним — така конструкція вимагала певних навичок для впевненого руху вперед. Цей фактор та те, що в Європі не було якісних доріг, зумовило фіаско дрезини. Тонкі колеса карет і теліг проривали глибокі колії на поверхні ґрунтовки і людині на дрезині було важко рухатись по такому покриттю.

Дрезина не знайшла підтримки широких мас. Люди не могли довго і швидко рухатись за містом через жахливу якість доріг, а в місті сталася та ж ситуація, яку ми спостерігаємо на наших вулицях сьогодні: велосипедисти боялися їздити по мощеним вулицям разом з кінними екіпажами і обирали рухатись узбіччям, неминуче збиваючи пішоходів. Через це міські ради в Німеччині, Великій Британії, США та навіть в Калькутті (Індія) поступово забороняли використання бігомашин в містах.

Хоча барон на всяк випадок запатентував технологію, він не знайшов у себе вільного часу, щоб вдосконалити її. Його фіаско посилювалось тим, що він приймав активну участь в політичній діяльності на стороні демократичних сил. Після революційної хвилі, що прокатилася по Європі в 1848 році, він навіть відрікся баронського титулу, стерши зі свого ім'я приставку "фон".
Втім, ніщо не проходить без слідів. Ідею двоколісного транспортного засобу не забули і наступного разу вона спливла у Франції, а потім в США в 1860х роках силами однієї і тієї ж самої персони — П'єра Лаллемана, людини, що як і барон фон Дрейз, при житті не отримала заслуженої віддачі за свої винаходи.
Зображення

Vognick
* * * *
Повідомлень: 829
З нами з: 2.8.11 23:28
Стать: чол
Звідки: Київ, Академмістечко

Re: Історія велосипеда

Повідомлення Vognick » 19.6.17 14:48

Драйз


Повернутись до “Технозона”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 7 гостей