Огляд нового шосейного групсету Shimano Ultegra R8000.
На початку літа
компанія Shimano представила новий шосейний групсет Ultegra R8000, яким вже комплектуються велосипеди 2018 модельного року. Зовсім скоро він з'явиться в продажу у вигляді окремого набору компонентів.
Що нового? Якщо коротко, то все: дуали, шатуни, гальма, перемикачі, вілсети, тощо. Оновився дизайн, розширились функціональні можливості. Ulterga грає на вістрі моди й технологічних досягнень, пропонуючи притаманну для Shimano надійність за помірну ціну. Загалом, нове сімейство Ultegra ділиться на чотири версії:
R8000: механічне перемикання, механічні гальма;
R8020: механічне перемикання, гідравлічні гальма;
R8050: електронне перемикання Di2, механічні гальма;
R8070: електронне перемикання Di2, гідравлічні гальма.
Головна інновація оновленої Ультегри — дискова гідравліка. Для, власне, Ultegra це нова річ, хоча Shimano вже продавала в експериментальному режимі компоненти "рівня Ультегри" під вивіскою R685 (механіка) та R785 (Di2) — це, фактично, прощавальна пісня серії
6800/6870.
Каліпер BR-R8000.
Нова Ultegra R80x0 вражає своєю гнучкістю. Є вибір з 4 видів гальмівних
каліперів: двоважільні під звичайне центральне кріплення (BR-R8000), набір стандарту Direct Mount з заднім каліпером для монтажу на місток верхніх пір'їв (BR-R8010-F/RS), задній каліпер Direct Mount для монтажу під каретковий вузол (BR-R8010-R) та каліпери для дискової гідравліки (BR-R8070) під ротори діаметром 160 та 140 мм.
Каліпер BR-R8010-R.
Гальма не просто змінили зовнішній вигляд, вони стали кращими функціонально. Спеціальний стабілізатор в обідному каліпері обмежує пластичну деформацію кожного з двох важелів, що виникає від торсіонного навантаження під час зупинки. Таким чином, стабілізатор допомагає збільшити гальмівне зусилля. Каліпери для обідних гальм допускають використання 28-мм гуми разом з вузькими болотниками, але якщо ви плануєте використовувати дуже широку гуму, Shimano рекомендує переходити на дискові гальма.
Порівнюючи з серією R685/R785, гальма Ultegra R8020/8070 виглядають геть інакше, беручи за основу конструктивні рішення старшого групсету R9150/9170.
Ротор RT800 має комбіновану конструкцію: до чотирилапкового спайдеру кріпиться легкий алюмінієво-сталевий сендвіч Ice Freeza. Передній ротор важить всього 127 грамів, а задній — лише 106. Комбінований ротор ефективно розсіює тепло на спусках, відтягуючи поступову деградацію гальмівного зусилля. Допомагає покращити розсіювання тепла пара великих радіаторів. Каліпер під кріплення Flat Mount не допускає мікрозміщень при надпотужному панічному гальмуванні, а сучасний аеродинамічний дизайн в новій стилістиці, що нагадує космічний корабель, виглядатиме на сучасних велосипедах, як рідний.
Цікаві речі відбуваються з шифтерами: тепер їх стало чотири для кожної комбінації гальм та типу перемикання. Версія Di2 підтримує функцію Syncro Shift, нещодвано запроваджену на новому Dura Ace R9150/9170, яка, фактично, є своєрідним маніфестом Shimano проти тенденції переходу до трансмісій 1x. Політика японської компанії підтверджується кожним оновленим в 2017 році групсетом від гірських до шосейних: друга зірка й передній перемикач не збираються йти на пенсію. Не дочекаєтесь!
Довжину ходу важелів на дуалах Ultegra R80x0 можна налаштувати в широкому діапазоні в залежності від розміру долоні та довжини пальців — у порівнянні з
Ультегрою минулого покоління цей діапазон став більшим. Ергономістам Shimano вдалося добитися майже ідентичної форми шифтерів на всіх чотирьох версіях. Покращено й зворотній зв'язок при перемиканні передач на дуалах Di2. Чіткий звук "клац" та характерне тактильне відчуття стають в нагоді в холодну погоду, коли ви їздите в рукавицях.
Дуали Ultegra мають програмовану клавішу, за допомогою якої можна копирсатись в меню GPS-комп'ютера, контролювати освітлення, тощо.
Функція Syncro Shift налаштовується особисто під користувача за допомогою спеціального додатку E-Tube на ваш електронний пристрій. Syncro Shift можна запрограмувати таким чином, щоб обидва перемикача на велосипеді спрацьовували одночасно по команді з одного шифтера. Можна змусити програму скинути відразу декілька передач. Швидкість та діапазон задає користувач на власний розсуд. Ця функція відкриває безмежне поле кастомізації заради оптимального та ефективного перемикання.
Припустимо, що ланцюг знаходиться на зірці касети 24Т. Перехід на наступну зірку 21Т дає відчутний стрибок між передачами. Якщо в цей момент ланцюг знаходиться на великій зірці шатуна, команда з шифтера перекине ланцюг на меншу зірку спереду й на меншу зірку позаду для переходу по найближчому діапазону, якщо цього дозволяє розрахунок трансмісії. Програма самостійно рахує проміжки між найближчими передачами для найплавнішого переходу.
До речі, якщо ви не волієте купляти групсет разом, на старий
6870 Di2 можна купити новий акумулятор Shimano BT-BN110, підключити Di2 до вашого електронного пристрою, та за допомогою додатка E-Tube оновити прошивку. Функція Syncro Shift з'явиться на Ultegra минулого покоління.
Комбінована гальмівна ручка з перемикачем для ТТ-велосипеда ST-R8060.
Переваги Syncro Shift отримають й тріатлети з тайм-тріалістами. В оновлених гальмівних ручках для монтажу в кінцівки керма ST-R8060 передбачено по одній клавіші перемикання. Тепер ліва ручка перемикатиме обидві передачі (перед/зад) вгору, а права — обидві вниз (або навпаки). Якщо вам це не подобається і ви хочете мати по дві окремі клавіші на кожний перемикач, то не засмучуйтесь, в продажу залишаються не-групсетові манетки SW-R671.
Новий шатун FC-R8000 несумісний з переднім перемикачем попередньої версії Ultegra 6800.
Ще одна інновація від Shimano прийдеться до вподоби фанатам циклокросових та грейвел-велосипедів і стосується вона
зірок шатунів. Нарешті, в сімействі Ultegra з'явився субкомпакт з розрахунком 46/36T для пересіченої місцевості. І хоча тенденція по використанню 1х-трансмісій на ґрунтових велосипедах вже майже стала безумовним стандартом індустрії, Shimano вірить, що передній дабл ще доведе свою перевагу в довгостроковій перспективі. При цьому, шосейні зірки нікуди не ділися: за бажанням можна вибрати гірський компакт 50/34Т, універсальний напівкомпакт на всі випадки життя 52/36Т та стандарт 53/39Т для пласкої місцевості й тайм-тріалів.
Інтродукція дискових гальм на шосейних велосипедах змусила індустрію перейти на 135-мм стандарт заднього спейсингу. Розширення відстані між дропаутами на 5 мм негативно відобразилося на чейнлайні, який на трансмісійній стороні з'їхав праворуч на 2.5 мм. Тепер його треба якимось чином виправити — і це ще не все. Знаходячись на стику епох, інженери змушені шукати рішення, щоб задовільнити користувачів відразу обох стандартів O.L.D. 130 та 135 мм.
На відміну від відомого італійського виробника, який випускає два окремих 11-швидкісних шатуни для використання на велосипедах з O.L.D. 130 або 135 мм, інженери Shimano пішли ретроградним шляхом, який, до речі, куди як вигідніший в економічному сенсі з врахуванням об'ємів виробництва: на зірках шатунів змінено профілювання зубів, щоб компенсувати зміщення чейнлайну. Q-фактор педалей при цьому залишається на тому ж рівні — 146.6 мм. Таке рішення вперше з'явилось на новому Dura Ace R91x0 і поступово перейде до кожного шосейного групсету з дисковими гальмами. Тут криється ще й побічна перевага: новий шатун не настільки вибагливий до дотримання ідеального чейнлайну, тому використання перехресних передач не буде критично зношувати касету та передні зірки.
Шатуни стали товщими й жорсткішими та при цьому скинули анекдотичні 2 грами ваги (тепер 674 г) у порівнянні з
Ultegra 6800 (50/34Т). А ось фанатів довгоочікуваного вимірювача потужності від Shimano розчаруємо: вам доведеться розщедритися на топові шатуни Dura Ace R9170. Пауерметра для Ultegra не передбачено. Принаймні, в ітерації R80x0. Ще однією ложкою дьогтю стане неможливість використання нового шатуна зі старим перемикачем
FD-6800.
В
педалях Ultegra стала меншою на 0.7 мм висота платформи, за рахунок чого вдалося знизити вагу на 12 грамів (248 г). На вибір пропонуються дві версії зі стандартною та подовженою на 4 мм віссю для людей з великим розміром ноги.
Що стосується холівору навколо трансмісії 1x, після ознайомлення з поточними розробками, починаєш розуміти, чому Shimano волюнтаристьски відмовляється підтримувати це віяння моди. Японські інженери дуже пишаються своїм новим переднім перемикачем FD-R8000. За їх твердженням, конструкція важеля прорахована так, щоб зусилля в кінці ходу ручки дуала зростало якомога плавніше. Не потрібно тепер вдаватися до довгого важеля, як на Ultegra минулого покоління; полегшено прокладання троса, додано функцію тонкого підлаштування натяжіння, не потрібні спеціальні інструменти на кшталт TL-FD68 і навіть потреба в циліндричних натяжувачах на кінцях рубашки тепер повністю відпадає. FD-R8000 — це справжній шедевр велосипедної інженерії, що підносить механічне перемикання на новий рівень.
Кажіть, що хочете. Передній перемикач нікуди не дінеться.
Електронний перемикач FD-R8050 може плавно перекинути ланцюг під великим навантаженням, що раніше було чимось з категорії щасливих випадковостей.
Обидва задніх перемикача (механічний та електронний) слідують дизайнерській філософії Shadow, запровадженій на Dura Ace R91x0. Компактний паралелограм не стирчить занадто широко праворуч для захисту при завалі. Дрібничка, але приємно: нарешті гвинти-обмежувачі отримали акуратну голівку під внутрішній шестигранник. На відміну від гвинтів з голівками Philips Recess, що використовувались протягом 5 десятиліть (!), їм не страшне налипання бруду й ви точно не зіткнетесь з ситуацією, коли викрутка знищує шліц легким рухом, залишаючи перемикач без можливості налаштування.
Задні перемикачі (RD-R8000 та RDR8050) пропонуються з вибором короткої та середньої лапок. Важать вони відповідно 200 (тип SS) та 210 грамів (тип GS). SS працює з
касетами діапазоном до 30Т, GS може працювати з існуючою МТБ-касетою 11-34Т через спейсер.
WH-RS700 C30 для обідних гальм.
Вихід групсету для ентузіастів був би неповним без оновленого вілсету. Тепер Shimano пропонує їх два: оновлені карбонові клінчерні колеса WH-RS700 C30 з алюмінієвими доріжками для обідних гальм та повністю нові карбонові клінчера RS770-C30-TL для використання з дисковими гальмами під наскрізні вісі. Втулки традиційного для Shimano дизайну на вілсеті RS700 полегшені на 60 грамів у порівнянні з Ultegra WH-6800. Обидва вілсети готові до безкамерного використання і важать відповідно 1568 та 1639 грамів за пару.
RS770-C30-TL для дискових гальм.